Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Dohráno: Strange Brigade – ve stylu němých grotesek

Britské videoherní studio Rebellion Developments z univerzitního města Oxfordu si určitě pamatujete hlavně podle jejich vlajkové odstřelovačské série Sniper Elite, která má dodnes vlastně už 7 dílů, pokud počítáme i všechny odbočky Sniper Elite: Nazi Zombie Army. Pro tuto řadu si Rebellion vyvíjí svůj engine zvaný Asura, jenž posloužil jako základ jejich zbrusu nové značky Strange Brigade (Zvláštní brigáda), u níž mi něco říká, že nedávno vydaný stejnojmenný titul určitě nebude zdaleka poslední. Navíc si tvůrci taktéž pořádně zkrátili práci tím, že Strange Brigade postavili přímo na základech a assetech posledního dílu Sniper Elite 4: Italia z minulého roku. Ostatně v rázu celé grafiky je velká podobnost mezi oběma sdílenými tituly jasně zřejmá.

A aby toho bratříčkování nebylo málo, tak jeden z pětice hlavních hrdinů Strange Brigade, Frank Fairburne (4 má hra v základu + 1 navíc vyšel krátce po vydání jako bezplatný stahovatelný přídavek), je starším předchůdcem hlavní postavy odstřelovače Karla Fairburna ze série Sniper Elite. Dá se říci, že se Rebellioni s novou hrou vrátili nazpět ke svým počátkům, protože už v roce 2000 vyrobili podobnou dobrodružnou akční střílečku The Mummy, tedy videoherní adaptaci stejnojmenného snímku s Brendanem Frazerem v hlavní roli, jenž se do kin dostal o necelý rok dříve. Jak se vývojáři již dříve vyjádřili, prací na pořádně odlehčené Strange Brigade si chtěli odpočinout od své hlavní série Sniper Elite a udělat si prostě pohodovou a humornou hru, v níž by mohli mnohem více popustit uzdu své fantazie.

A to se povedlo docela dobře. Strange Brigade je místy hodně humorná, taková jednoduchá akční odreagovávačka, která se ale nebere vůbec vážně, přičemž z ní smrdí inspirace Indiana Jonesem, Larou Croft a Mumií doslova na sto honů. Málokterou hru si užívám do úplného konce, ale občas prostoduchá atmosféra Strange Brigade mi přišla fakt prímová. V kampani, kterou si můžete střihnout buď sami (zcela bez umělých kolegů), nebo až s dalšími třemi kamarády v online kooperaci, najdete celkem 9 úrovní. Což na papíře, na displeji či na monitoru není zas tak mnoho, ale každá mise je docela dlouhá, pročež když se snažíte vyzobávat a hledat veškerý sběratelský matroš (to jsem dělal), tak se s jednou úrovní dostanete klidně na několik hodin.

Já jsem tedy sesbíral 100 % všeho co šlo a jako výsledný čas po finále kampaně se mi v deníčku ukázalo solidních 22 hodin. A to máte k dobru ještě další 2 herní režimy, byť již zdaleka ne tak atraktivní, jako je příběh sám. Každou misi si můžete dát znovu na čas jako Score Attack a pak porovnávat své výkony se světovým žebříčkem, případně se nabízí ještě režim Horde, jenž má vlastních 5 lokací, v nichž se postavíte přibývajícím vlnám nemrtvých nepřátel. A pokud rádi dohráváte na 100 %, pak musíte najít celkem 48 vzácných relikvií ze starověkého Egypta a 62 zápisků archeologů, kteří navštívili místa před vámi, dále rozstřelit 62 starověkých flašek a 48 sošek koček, tedy celkem 220 předmětů na hledání a rozbití.

 

 

Zbraní má hra v rukávu celkem 28. Z toho je 11 dlouhých (pušky, samopaly, brokovnice atd.), 4 pistole, 6 typů výbušnin + 4 druhy kouzelných amuletů, které vám přidají vždy jednu speciální schopnost typu magického útoku dlaní apod. Palné zbraně lze zesílit nasazením některého z 9 různých drahokamů, jež zase přidají menší rozptyl, větší kadenci nebo silnější údernou sílu. Asi nemusím dodávat, že všechny tyto zbraně jsou přísně smyšlené, byť se jedná o klasické varianty na obyčejné střelné zbraně. Žádné parpskomety a podobné tu nenajdete, zas tak fantasmagorická ta hra není. Do toho celkového počtu jsem zahrnul i speciální a velmi silné dočasné zbraně, které si můžete kupovat za nalezené penízky (se zlaťáky tu nouzi nikdy mít nebudete). Nicméně truhly, v nichž se schovávají, jsou na můj vkus velmi střídmě rozmístěny a munice je málo, přičemž se nedá nijak doplnit. Jakmile střelivo vypatláte, zbraň zmizí a musíte se vrátit k poslední truhle, případně si počkat, až u cesty najdete další.

Jenom pro představu, jaká je Strange Brigade masakr, tak jsem v kampani zabil přes 3500 protivníků, tzn. v jedné úrovni průměrně pozabíjíte na stovky nepřátel, a přitom jsem ušel 113 kilometrů. Hra je svým pojetím opravdu prostější arénová střílečka, kdy někam dojdete, občas se zavřou dveře, občas máte větší volnost a musíte vykos(t)it hejna kostlivců, mumií, škorpiónů, nemrtvých rytířů a sem tam i nějakého toho bosse. Zkrátka nic nového ani světoborného, ale hra má prostě slušný drajv, dobře odsýpá, je zasazena do atraktivního světa egyptské mytologie a v neposlední řadě se přímočaře hraje a má moc pěknou grafiku. Však mrkněte dolů do galerie vlastních obrázků z PC verze na maximálním nastavení detailů.

Ke konci už je ale poměrně dost stereotypní, protože prostředí v Egyptě jsou na jedno brdo a ani nepřátel není mnoho druhů, takže těch 9 úrovní je až dost. Já bych také ocenil více zbraní, podstatně hustější truhly se speciálními flusátky či vícero druhů jinak skvělých pastí, jež byla vždy radost používat. A pokud by vám základní obsah nestačil, můžete se nechat podojit skrze pravidelně uváděná stahovatelná rozšíření s novými charaktery a úrovněmi pro kampaň i ostatní režimy, nicméně v duchu dnešní doby jsou to všechno již placené balíčky, na které já absolutně nereflektuji. Každopádně bych Strange Brigade vystřihl takovou pěknou sedmičku, jako solidnímu občerstvení od stále stejného Sniper Elite, s nímž Rebellion ukázali, že na dobrém základě dokážou vytvořit příjemnou hru i z trochu jiného žánru, než kterému se jinak běžně věnují.

 

 

 

Napsat komentář

Komentáře s odkazy kvůli ochraně proti spamu mohou vyžadovat schválení.