Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Proč jsem se minule vrátil do skvělých dob hraní s ultra rychlou závodní arkádou Rollcage? Protože se chystá její spirituální následovník! A to doslova v přímé pokrevní linii. Za GRIPem stojí malé a nové studio Caged Element z kanadského Toronta, které založili dva bývalý tvůrci dvojdílné série Rollcage a ex-zaměstnanci  starého studia Attention to Detail (ATD). Jedním z nich je právě v článku o Rollcage zmíněný Robert Baker, jakožto kodér původních Rollcage a autor zdarma šířeného vylepšovacího modu Rollcage: Redux pro první hru toho jména. Úmysl byl zcela prostý. Vytvořit vlastně duchovní třetí díl slavných závodů Rollcage, nyní již moderní a poplatný aktuálnímu stavu herních technologií. Nic víc, nic míň, protože GRIP je prakticky s Rollcage jak přes kopírák.

 

Grip screenshot

Jízda v GRIPu

 

Přitom začátky mělo pouhých 6 tvůrců z Caged Element velmi krušné. Spoléhání na historickou notu podporovatelů na KickStarteru se ukázalo býti lichým. Cíl si stanovili na 657 tisíc kanadských dolarů, jenže pouhých 3500 lidí jim poslalo jen 154 tisíc. To byl sice jasný neúspěch, ale jak to často bývá, Baker a spol. nehodili flintu do žita, ale zkusili ještě jednou štěstěnu v programu Steam GreenLight, kde se objevili v polovině minulého roku. Načež jim fandové zasvítili zeleným semaforkem, takže nyní už je GRIP ve fázi Předčasného přístupu k mání pro každého za necelých 16 éček (kolem 420,-).

Inspiraci Rollcage najdete prakticky na každém rohu, však premisa celé hry je úplně stejná: drtit okruh co to dá nadpozemskými rychlostmi přes 700 km/h ve speciálních obrněných autíčkách, jež se mohou překlápět kolem podélné osy a jezdit tak v pohodě klidně i hlavou dolů. Současná ještě teplá verze 1.0.7 je ale samozřejmě obsahově střídmá. Zatímco první Rollcage má na startu 6 vozidel a Rollcage Stage II dokonce jen 5 (na PSX), tak novinka nabízí závody v 10 soupeřích, což ale na dnešní dobu není zas tolik. Podobné je to s planetami, potažmo okruhy. Rollcage má 4 planety, Stage II již šest, ale zatím v GRIPu najdete také jen 4 lokace.

Navíc mi přijde, že tratě jsou zvláště oproti druhému Rollcage docela jednoduché a prakticky zcela postrádají velké zničitelné objekty a domy, čímž se dala krásně likvidovat zadní voj závodu. A chybí také oblíbené meteority dopadající na trať jako náhodné překážky. Power-upů je zatím 10, najdete v nich i staré zbraně z originálu jako je ochranný štít či řízené střely. Výborně to vypadá s herními módy, kde GRIP své předchůdce jasně překračuje krokem mocným. 6 režimů, od časovky přes závody, arénové boje ve stylu destrukčního derby, až po multiplayer včetně rozdělené obrazovky, zaslouží absolutorium, byť kariéra ještě není ani odemčena.

 

Hraní GRIPu na PC

 

Na druhou stranu se mi moc nelíbí styl grafiky, daný jasně rozpoznatelným Unreal Enginem 4 za pomoci nVidia PhysX efektů. Možná nejsem sám, komu silná paleta rozostření, bloomu a mázlých textur moc nevoní. Možná kacířská myšlenka, ale první Rollcage s módem Redux mi přijde stále o třídu hezčí a barevnější. Hra se kutí primárně na PC s možným pozdějším vydáním na PlayStation 4, ale nevím, nevím, na pořádný úspěch to bude asi málo. Novinek od prvních dvou dílů je pomálu, graficky zatím takové nedomrlé a hraje se to stejně jako dříve. Což se může samozřejmě do plné všechno změnit, nota bene když právě stejnost může mnoha pamětníkům vyhovovat. Mne ale stále více baví první dvojička Rollcage.

A pamatujete na neofiko třetí díl Rollcage již pod úplně novým názvem FireBugs, kterým ATD celou trojdílnou sérii završili? Slůvko Rollcage již nemohli použít, protože ochranná známka patřila v té době Psygnosis, zatímco FireBugs již vydávala přímo Sony. A podobně se to má i s GRIPem. Možná si říkáte, proč tvůrci nepoužili stále známou a slavnou značku, jenže zatímco v Americe je ochranná známka Rollcage volná, v Evropě na ní má práva Sony, takže ji nezávislé studio nemohlo použít. Nu, tak uvidíme, jakým směrem se vývoj GRIPu dále vydá, rozhodně tvůrcům držím palce, ale po několikahodinovém testování GRIPu si jdu raději zahrát výživnou jedničku, protože tu třetí Hard obtížnost v kariérní Lize prostě nemůžu a nemůžu dokončit!