Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Recenze V-Rally 4 – vzpomínka na rallye doby minulé

Série V-Rally patří do historie prašných videoher určitě po právu, i když to nikdy nebyla taková hvězda jako ve své době Colin McRae Rally či ofiko řada WRC od Evolution Studios. Jenže V-Rally nikdy nesměřovalo k reálné jízdě. Naopak si libovalo v dlouhých, širokých a velmi rychlých cestách, v přísně arkádovém ovládání a v multiplayeru, který tato série podporuje už od svého prvního dílu z roku 1997! Já považuji za vrchol o dva roky mladší díl druhý, jenž byl velmi oblíbený zejména na konzolích Dreamcast a PlayStation, přičemž PC konverze se již tolik nepovedla, pročež na počítačích tato řada vlastně vždy paběrkovala.

Dvojka přinesla několik unikátních funkcí jako např. arkádový režim pro 1–4 hráče před jednou televizí, kdy se závodilo v chumlu stejného počtu vozů na klasických rallye tratích. A dodnes památný je přiložený a velmi intuitivní editor a generátor tratí, jehož dodnes v žánru závodních her nikdo nepřekonal. A pamatujete na ty boží bláznivé diváky, jak občas těsně před vaším vozem přebíhali trať nebo na plně nastavitelnou externí kameru? V-Rally 2 byla zkrátka ve své době technologická špička.

Třetí, a do současnosti i poslední díl, vyšel již před šestnácti lety, pokud tedy nepočítáme balík dvojice her V-Rally 3 a Stuntman pro Game Boy Advance z roku 2005. Na PlayStation 2 se tvůrci z pařížského studia Eden Games s trojkou teprve zaučovali a tak hru po stránce funkcí oproti vytříbené dvojce dost ořezali. Viděno dnešní optikou je V-Rally 3 oproti předchůdci docela obyčejné, ale graficky nádherné rallye, u něhož tvůrci nevybalancovali citlivost zatáčení, takže než jste si zvykli, tak se auta klopýtala ze strany na stranu.

 

Po zapnutí hry vás přivítá takové hlavní menu. 50000 dolarů na jedno auto máte na účtu hned od začátku.

 

Hra na objednávku

A na tento docela bohatý odkaz chce navázat nové V-Rally 4, které ale s původní trilogií vůbec nic nespojuje. Tedy snad až na pár vývojářů z původních Eden Studios, kteří v současném a také francouzském KT Racing (dříve Kylotonn) pracují. KT Racing ovšem nejsou žádní závodní fachmani, to se spíše s milánskými Milestone přetahují na chvostu pole a nedávno se šeredně spálili s ostudným čtvrtým FlatOutem. S ním pojí V-Rally stejně nebezpečná hořící koudel hry na objednávku.

Francouzský vydavatel Big Ben Interactive totiž skoupil různé ochranné známky od Atari, aby na známé značky rouboval rychle spíchnuté hry nevalných produkčních kvalit. My jako odborné publikum se opít rohlíkem sice nenecháme, ale Big Ben s tímto vychytralým úmyslem cílí hlavně na supermarketové zákazníky, kteří vidí známou tvář, ale již netuší, že to je jen podlý trik a s oblíbenými hrami minulosti nemá nic společného.

Tvůrci evidentně na nějaký odkaz zvysoka kašlou a tak je nové V-Rally naprosto generickou a tuctovou rallye hrou. Jedna shodná věc by se ale našla. Tou je na první pohled praktický generátor rallye tratí podobný stejnému nástroji z V-Rally 2. Také si vyberete lokaci, její obtížnost, a už jen mačkáte tlačítko, načež se cestička rozvine v rámci vybrané mapy zase jiným způsobem. Jenže průjezdných cest na ploše mapy není zase tolik, takže se jako nová trať klidně bere jen drobná zajížďka v polovině etapy. Ani na plnohodnotný editor si Kylotonn netroufl.

 

Hra obsahuje 6 různých disciplín, jak ukazuje mapka světa, v níž si vybíráte mezi závody.

 

Rallye je ovšem pouze jeden z pětice rovnocenných režimů hry. Nabízí výhradně smyšlené lokace mezi typicky 3 až 16 kilometry délky v Japonsku, Keni, Malajsii, Rusku a v USA, přičemž každé zemi přísluší 4 hotové tratě s možností generování dalších. Mapy jsou ale velmi nudně navržené a místy pro rallye snad až nevhodné. V Japonsku např. jezdíte přímo uprostřed úzkých silniček a křižovatek nahuštěných rezidenčních zón, v nichž pomalu nezatočíte ani na kole, natož ve sportovním autě. Jsou to kolikrát naprosto nenápadné a nezábavné cesty, až mi přijde, že si s nimi tvůrci také ušetřili spousty času a prostě jim je vyplivl generátor. A navíc jdou proti odkazu rychlých a velmi dynamických tratí z původní trilogie, které se většinou projížděly v pekelném kvapíku.

 

Není Keňa jako Keňa

Kdyby se alespoň při jízdě dalo kochat, jenže celkově je grafika na testované PS4 maximálně průměrná, v některých krajích až odpudivá. Např. zmíněná Keňa znamená hnusně hnědé kopce okolo vozovky a povrch trati s mrzkou a plochou texturou jako na koberci. Nejhorší je, že při dnešním stavu technologií tratě neobstojí nejen před 7 let starým DiRTem 3 (tam je přeci Keňa parádní), ale ani před V-Rally 3, v němž jsou lokace dynamické, plné detailů a nádherně barevné. Vrcholem jsou pak ohyzdné a tmavé kabiny bez animovaných zrcátek a naprosto podivný destrukční model, kdy se auto muchlá jak krabice papíru.

Jenže jako krabice papíru (tentokrát ale zatížené) se autíčka také řídí. Absolutně mi nejde na rozum, proč tvůrci nepoužili snad vůbec nic z jejich posledního WRC 7, které je mnohem lepší hrou. Navíc i totální arkáda se přece dá udělat s glancem, jak to nedávno předvedl takový Gravel. V něm se auta ovládají příjemně a zvláště rallycross je v něm naprostá paráda, protože vozidla nádherně a kontrolovaně smykují. Tady se budete první chvíle s vozítky šíleně prát, protože řízení má na ovladači naprosto brutální zpoždění, takže hýbnete páčkou a auto zatočí snad o čtvrt vteřiny později, což je kolikrát fatální. Jakoby nezbylo dost výkonu konzole na ovládání, pročež je vidět, že přenos signálů probíhá na extrémně nízké frekvenci, jež na citlivé a pohodlné řízení nestačí.

 

V rallye režimu si kromě 4 předpřipravených erzet na každou z lokací můžete nechat vygenerovat trať náhodnou

 

Na dynamickou práci a modelování povrchu můžete zcela zapomenout, V-Rally 4 zná prakticky jen ploché kobercové textury, což předesílá jediné, že zcela chybí jakékoli počítání fyziky. Ano, jsme zpátky v dřevních dobách her jako Tommi Mäkinen Rally či V-Rally 1. To už i takový Colin McRae Rally 2.0 má bohužel vyspělejší fyziku než současné V-Rally 4. Např. na písku se auta zpravidla chovají jako na ledě, takže delší podržení ručky klidně znamená hodiny, vozidla zde totiž vlastně ani tak nejedou, jako se spíše kloužou. Malý kamínek na trati vás hodí do nekončících salt, zatímco zaškobrtnutí o zábradlí auto zase vystřelí div ne do vesmíru. Ano, v tomto si mohou Francouzi i Italové podat ruce. Skoro nikdy tu vůbec necítíte žádnou přilnavost, žádné zakousnutí do povrchu, žádné opření o hrnoucí se kola, žádné zpomalení ve smyku, prostě nic. Jen klouzání jako vznášedlo.

 

Vícero disciplín

Kromě rallye kolonky má V-Rally 4 v rukávu ještě další 3 sólové režimy. Závody do vrchu v Číně, Rumunsku a v USA (ale volitelně i z vrchu), Extreme-Khanu a testovací jízdy v zimní Kanadě. Extreme-Khana ale není akrobatické a trikové cvičení jako v sérii DiRT, ale jde o speciální časovky na extrémních tratích v Jižní Africe, Nigeru a USA, plné ostrých zatáček, ramp, prudkých výjezdů a jiných překážek. Jsou docela zábavné a oproti rallye studenému jak psí čumák i více osvěžující.

V-Rally 4 to zkouší i s nelicencovaným rallycrossem, ale i v něm doslova propadá. Smyšlené okruhy ve stejných zemích jako vrchy jsou ošklivé a řízení vozů opět nekomunikativní, odtažité a zcela bez interakce s povrchem. Jestli vůbec v něčem hra vyniká, tak to jsou velmi živelné a rychlé hromadné závody buginek, jichž je na trati, stejně jako v rallycrossu, půl tucet. Kromě výše zmíněných lokací se podíváte také do Bolívie, ale buginky jsou hlavně výborně splašené, jezdí a hopsají jak hříbata poprvé vypuštěná do ohrady, a také jejich prašné okruhy jsou mnohem členitější než sterilní rallye a RX tratě.

 

Grafika je na normální PS4 průměrná, místy až ohyzdná

 

Splitscreen pro všechny prosím!

Bohužel se nové „véčko“ nevrátilo k adrenalinovému arkádovému režimu ve čtyřech na klasických rallye tratích, ale i buginy jsou stejně bláznivé a parádně zábavné. Ořezaná grafika a fyzika ale na druhou stranu dovolila zahrnout domácí gaučový multiplayer pro dva hráče s vertikálně rozdělenou obrazovkou, v němž si zajedete všechny režimy, včetně doplnění pole o umělé jezdce v hromadných disciplínách. Jak je obrázek špatný, je právě dobře vidět na rozdělené obrazovce, protože se grafika od hry pro jednoho nijak nezhorší. Ani v online multiplayeru až pro 8 hráčů není taková sranda, jako když sedíte před televizí vedle sebe. V těchto chvílích konečně V-Rally 4 pořádně zabere a posune se rázem mnohem výše do sféry těch nejzábavnějších rallye arkád.

Škoda, že si nemůžete navolit přehlednější horizontální členění obrazovky, ale i tak je „gaučák“ zcela jasně králem celé hry a vítaná funkce, která mi v dnešní konkurenci obrovsky chybí. Ne každý má kamarády se stejnými konzolemi a tak plná sedačka s dvěma ovladači, pivkem, panáky a brambůrky na stole přijde parádně vhod! Pokud to celé shrnu, tak v garáži najdete přesně 52 veskrze licencovaných vozů včetně Fabie R5 (to je zdaleka nejvíce v sérii) a 11 unikátních lokací, v nichž jsou rozmístěny všechny disciplíny. V-Rally 2 má zemí 12, trojka jen polovic.

 

Starý známý V-Rally Mode

Ty nejzábavnější okamžiky V-Rally 4 máme za sebou, tak zbývá popsat i ten nejtrvanlivější. Z V-Rally 3 se vrací kariérní režim pro jednoho hráče opět zvaný V-Rally Mode. Funguje velmi podobně jako před těmi 16 lety, takže si v něm vybíráte z nabídek angažmá, najímáte nové pracovníky do vašeho závodního týmu, vylepšujete své vozy, ale hlavně na přehledné mapě světa volíte z různých dostupných závodů. Kromě rychlých podniků mimo kariéru vám tu nikdo nedá nic zadarmo, ba naopak, stále musíte platit třeba týdenní gáži svým zaměstnancům nebo startovné na závody.

 

Adrenalinové závody buginek jsou z celé hry absolutně nejlepší. Zajedete si je sami i v lokálním a internetovém multiplayeru

 

Placení manažerů mi přijde zbytečné (prý vám dohodí lepší a výdělečnější podniky), ale týmoví inženýři alespoň zrychlí a vykoumají nové a výkonnější součástky, zatímco dobří mechanici zase levněji opraví rozbořené auto mezi závody. Což ale zde funguje automaticky. Prostě se vám strhne platba za opravy, žádné interaktivní servisní zóny jako dříve tu už nemají místo. Vtipné je, že díky naprosto podivným a nekonzistentním časům umělých protivníků, u nichž ani nevidíte, co řídí za auta, můžete pěkně rychle zbankrotovat. Protože za umístění mimo bednu vám hra dá naprostou almužnu. Plno peněz spolknou i výplaty a opravy, načež se také může stát, že nebudete mít na startovné a musíte stále hoblovat ty samé podniky bez vstupného, než si vyděláte na ty výdělečnější. Naštěstí se V-Rally 4 připojilo k těm moderním hrám, v nichž lze obtížnost umělých jezdců nastavit naprosto plynule, zde mezi 0 až 100 %.

I podruhé V-Rally 4 potvrzuje, že vyrábět hry na objednávku a tedy podle taktovky distributora a majitele práv na značku, je cesta do pekel. Vzpomeňte na poslední FlatOut 4, který je oproti Wreckfestu od originálních tvůrců FlatOutu naprostým zmetkem, přičemž v trochu menší míře to bohužel platí i pro nového parazita na jménu V-Rally. V Big Benu prostě vydají jakýkoli paskvil, hlavně že má známé jméno, však oni to zákazníci nějak přežijí. Viz kauza Tenis World Tour, jež bylo naprosto nedodělané rychle hozeno na trh, jen aby se stihl blížící se termín Grand Slamu.

Jak vidno, čtvrté díly jsou pro Kylotonn i Big Ben prostě prokleté, když se svým starým předchůdcům nedokážou ani vyrovnat. Jakkoli V-Rally 4 sice dokáže výborně zabavit v hromadných závodech a v multiplayeru, celkově je to naprostá arkádová rallye tuctovka za zbytečně mnoho peněz, vedle níž i lehce nadprůměrný Gravel rázem působí jako vzor veškeré svátosti.

 

Hodnocení GamesBlogu: 5/10

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Komentáře s odkazy kvůli ochraně proti spamu mohou vyžadovat schválení.