Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

rFactor – proč jsem neměl čas psát

rfactor.jpgV posledních dnech jsem pravda GamesBlog dost zanedbával, za což se omlouvám, ale mám na to dobrou výmluvu: rFactor. Již dávno před třemi lety, kdy hra poprvé vyšla, jsem jí krátce zkoušel, ale nevěnoval jsem jí větší pozornost a podobně jako Live for Speed jsem ji přešel. Dříve to zkrátka nebylo ono. Jenže dnes je situace úplně jiná a mnohem lepší.

Jelikož jsem  vystudovaný „autíčkář“ a fanda hlavně historického motorsportu, přičemž jsem dříve i párkrát závodil, i díky tomu mě rFactor udolal ještě více než Metal Gear Solid 4 pár týdnů před tím. Samotná hra obsahuje sice jen 12 veskrze nereálných a smyšlených aut a 14 opět z poloviny smyšlených okruhů, takže o 100% simulátoru bych se určitě nebavil, nicméně ostatní aspekty virtuálního závodění si zaslouží absolutorium.

Ovšem, jak jsem se podruhé k rFactoru dostal? Trochu ke škodě nemá hra žádného velkého distributora, ale vývojáři si své dítko distribuovali výhradně sami jen skrze stažení hry a licence, o kterou se dalo při nepozornosti docela snadno přijít. Nicméně dnes už se rFactor vesele po světě prodává i v krabicové verzi, přičemž k nám jej dováží Cinemax. rFactor má sice také volbu češtiny, ovšem ta není dokonalá a přeložená je pouze část hry. Byl jsem ze Cinemaxu upozorněn, že češtinu v sobě standardně obsahuje již mateřská hra, oni lokalizaci nedělali, přičemž ke hře přikládají stručný český návod pro první kroky.

JD z Tiscali nelenil a zařídil jednu kopii pro recenzi, která vyjde někdy příští týden a tuším, že snad bude u nás úplně první (stejně tak zahr. média hru vesměs ignorují). Z důvodu recenze jsem se tak rFactorem začal zabývat podrobněji. Hlavní postřehy si nechám do zmíněné recenze, ovšem můžu prozradit, že rovnou v několika aspektech nemá rFactor žádnou konkurenci. Tím prvním je atmosféra závodu a chování umělých jezdců. Aut na trati může být až neskutečných 60!!!, tolik se ovšem skoro na žádný startovní rošt nesrovná. Ale i při 35 startujících vozidlech se hra ani neškubne. Dokáže toto nějaká jiná hra zejména na konzole?

 kupatko.jpg

Znamenité je pak chování celého pelotonu, když se po startu rozjede vstříc nástrahám závodních okruhů. Neexistuje, že by každý jezdil vlastní stopu, všichni se drží ideální stopy ve vláčku a slipstreamu, jak to má být, přičemž ve vhodných okamžicích nasazují k předjetí. Umělí soupeři často kupí uvěřitelné chyby, když dostanou hodiny, přeženou zatáčku, nebo jen vyjedou částečně mimo trať. Kolikrát způsobí hodně úsměvné karamboly sami mezi sebou.

Navíc si lze po procentech naprosto libovolně nastavit výkonnost i agresivitu soupeřů, což spolu s volbami rozličných asistencí přispívá k tomu, že si rFactor užije úplně každý, od hardcore závodníka, po čerstvého absolventa virtuální autoškoly. Díky tomu je atmosféra při jízdě neskutečná a do písmene realistická. Pamatuji na jeden závod, kde jsem přestřelil po dlouhé rovince pravoúhlou zatáčku, vyjel jsem přes apex k vnějšku zatáčky, kde jsem sestřelil balíky se slámou. Přitom se mi na poslední chvíli vyhnulo jiné auto na vrcholu zatáčky a druhé hned za mnou ve větrném pytli udělalo úplně totéž co já!

I takové Gran Turismo by se mohlo od chování vozidel v rFactoru hodně učit! A o Forze, která má na trati směšných osm vozů, ani nemluvím. Mnohem náročnější je jezdit mezi třiceti vozy bez bouraček a strkanic. Druhým excelentním prvkem je všehomíra nastavení rozličného. Kompletní tunning a diagnostiku jsem tak nějak čekal, byť trestuhodně chybí podrobnější telemetrie, kde pro změnu z dnešních her exceluje asi právě druhá Forza. Hlavně přizpůsobení ovládání je hodně podrobné, doporučuji nejlépe volant se zpětnou vazbou, nebo alespoň analogový joypad.

A do třetice bych vyzdvihnul neskutečnou podporu hráčské komunity. Bez ní je originální rFactor jen holá a nepříliš bohatá hra. Právě za ta léta od prvního vydání se vyrojily doslova desítky různých modů a stovky tratí. Bez nadsázky se dá říci, že rFactor nahradí prakticky jakoukoli jinou závodní hru na PC, protože si do něj můžete všechno stáhnout. Jelikož má hra stejný systém souborů jako většina titulů od Simbinu, je nabíledni, že všechny tyto hry se nechají převtělit i do rFactoru. Je toho ale mnohem víc, však např. na centrále rFactoru (odtamtud jsou obrázky) jsou toho tuny.

Zajezdit si tak můžete skoro všechny motoristické disciplíny; od RC autíček, přes formule, cestovní vozy, buginky, až po rallye a kamiony. Naprostá většina modů se pak snaží odpovídat realitě a to včetně jizdních vlastností, vzhledu, značek a závodníků. Někdy se to daří skvěle, jindy zase méně. Stejné je to i u okruhů, kterých jsou stovky, včetně historických perel, které už dneska ani neexistují (např. Avus), nebo jsou z nich rozvaliny (např. Monthléry).

porschatko.jpg

Chce to ale solidní připojení, já zatím postahoval skoro 10 GB nových aut, tratí a dalších užitečných prográmků, které přidají např. telemetrii, nebo možnost tvorby vlastních šampionátů. A stále vznikají další a další přídavky. Nezahálejí ani naši domácí šikulové, když už do rFactoru vyrobili okruhy v Brně, Mostě a v Sosnové a z modů třebas skutečné značkové poháry BMW 1 Challenge, nebo Škoda Octavia Cup. Právě podpora komunity a možnost stahování přídavků rázem dělá z rFactoru naprosto špičkovou  a neskutečně rozmanitou hru, která nemá obdoby.

Samozřejmě se na druhou stranu musíte spokojit s kolísavou kvalitou přídavků a grafikou původní hry, která na dnešní špičku nestačí. Ale na druhou stranu všechno naprosto plynule šlape jak víno a většina tratí vypadá stále výborně. Menší výtky bych měl také ke konci závodů, kdy skoro ani nepoznáte, že už je konec, protože se v rohu jen objeví kostičková vlajka a i po projetí cílem můžete dokončit kolo a zajet do boxů. To je sice dobré, ale méně již to, že i v děkovacím kolečku ostaní jezdci jezdí jako blázni a klidně vás nabourají, což se děje pohříchu i po zajetí do boxů.

Navíc se dále vůbec nic nestane, žádné vyhlášení, žádná fanfára, jen escape a ruční ukončení závodu. Je škoda, že hra která simuluje opotřebení brzd i pneumatik a kupř. dává penalizace za rychlý průjezd boxovou uličkou, neobsahuje maršálky s vlajkami jako GT Legends, nebo ještě dřív vynikající GP Legends a také bourání není prakticky vůbec napomínáno. Ovšem to nejsou zásadní chyby, aby vymazaly naprosto špičkový dojem z jízdy a závodění.

Však asi znalcům bude stačit, když se zmíním, že skrze rFactor si můžete na vlastní kůži zažít zlatou éru motorsportu 1955-1985, kdy závodění bylo nebezpečné a atraktivní zároveň. Např. takových 24 hodin Le Mans ročníku 1970 s autentickým okruhem bez šikan na rovince Mulsanne, s celým startovním polem té doby, je naprosto jedinečný a fantastický zážitek.

Oficiální www stránka rFactoru je zde a česká produktová stránka zase tady, z níž si lze stáhnout i kompletní český manuál.

Asi největší česká online liga pro vážné závodění SimRacing.cz je zde.

komentáře

    • bobor1026 Přidáno 21.4.2009 ve 14:54

    Nazdarek.
    Máš super blog,až tak super,že som ho prečítal od a po z.
    Moc mi pomohol,kupil som si orginál hru rFactor a je to super.
    Mám síce už svoj vek,ale aj tak som sa poťešil ako chlapec.
    Bodlo by mi ak mi napíšeš,mám na Teba vela otázok. Dík Robo

    • MJ Přidáno 21.4.2009 ve 15:29

    Ok, díkec. Jasně, pošli mi přes kontakt mail.

Napsat komentář

Komentáře s odkazy kvůli ochraně proti spamu mohou vyžadovat schválení.