Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Tentokrát v PC verzi, když poprvé pro tehdejší megarecenzi na Games.cz (9/10) to bylo na xboxu. Normálně bych se k Dead Space už asi nedostal, nicméně jsem si chtěl ještě ozřejmit jedničku, předtím, než napíšu recenzi druhého dílu. Ten už jsem ostatně rozehrál opět v xboxové verzi. Zajímavé je, že hra je umístěna rovnou na dvou DVD, bude jistě ještě obsáhlejší, než v tomto již výborný první díl.

Však jsem jej na počítači, znovu na prostřední obtížnost, dokončil přesně za dvanáct hodin a sedm minut k tomu, což v dnešních intencích neustálého zkracování her vnímám jako naprosto dostačující čas. Však si ještě pamatuji, jak jsem dokončil čtvrtý Resident Evil na Playstation 2 za třicet pět hodin! K tomu se dnes skoro ani rozlehlejší RPG hry nedostanou. Nicméně abych se vrátil zpět k Isaacu Clarkovi, což je jméno schválně tvůrci vybrané z počátečních jmen Isaaca Asimova a Arthura C. Clarka, tedy dvou nestorů sci-fi literatury, kterým takto tvůrci vzdali hold.

Opět jsem si tento horor skvěle užil, i podruhé občas pěkně lekl nebo se bál, prostě paráda. Nebojím se jej zařadit po bok těch nejlepších hororů videoher, např. vedle prvních Resident Evilů nebo úvodního Silent Hillu. Navíc to podle prvních recenzí vypadá, že druhý díl, jenž přijde na PC/PS3/X360 do prodeje již poslední týden v tomto měsíci, bude snad ještě krvavější, rozsáhlejší, temnější a také hezčí na pohled. Což mi ten poslední bod jistě potvrdíte, pokud jste si zahráli vypuštěné konzolové demo. V dřívější recenzi jedničky jsem si trochu stýskal nad tím, že zhruba v polovině z dvanácti kapitol už byla hra docela stereotypní.

Ano, však jste v roli technického inženýra Isaaca jen neustále mlčky slepě plnili neustávající úkoly od velitele Hammonda a později počítačové specialistky Kendry, což mi přišlo docela nudné. Byť ke konci už atmosféra a lepší podání příběhu zase stoupalo. Zajímavé, že mi to podruhé už ani nepřišlo, neříkám, že jsem se nějak extra bavil stejnými lokacemi procházenými podruhé, ale možná i díky jistým střípkům v paměti jsem už zhruba věděl co mě čeká, a možná jsem se na to i více těšil. Každopádně jsem si znovu uvědomil doslova nádhernou monumentálnost některých lokací.

Na vrchol bych dal asi halu s připoutaným asteroidem bez gravitace s jářku dokonalou atmosférou, kterou ještě umocňovaly poletující hnáty a urvané kusy těl i celá zohavená těla horníků. Pak je pěkný ještě prosklený řídící můstek lodi, ten, jak vás tam poprvé překvapí velký čtyřnohý Brut. Ten, co ho musíte postřelovat do zad, aby vůbec chcípnul. Podobně bych si zvolil i svoji soukromou osobní hvězdu mezi zdejšími charaktery, resp. mezi nepřáteli-nekromorfy. V nich jasně vítězí, díky svému srandovnímu bublajícímu skřeku a invalidní šouravé chůzi, Exploder, jehož pacifikaci jsem si královsky a bez strachu užíval. Však jsem ocenil, že častokrát sebou při výbuchu svého váčku vzal i své kamarády.

Ano, ano, když někdo umí, tak umí, docela jsem přesvědčen, že i dvojka bude znovu skvělá. Tedy ona po tom úvodu, co mám za sebou, zatím je, ale uvidíme, jak se celá vyvrbí. A jak co nejlevněji legálně Dead Space nakoupit? Tak nejlacinější jsou asi digitální služby, však já jsem si hru stáhl z EA Store, kde stojí výborných deset euro. Steam měl Dead Space přes svátky ve slevě, nyní ale stojí patnáct euro a počítačovou krabicovku prodává Surtep za 359,- (xboxovku za 575,-). Všichni prodejci by měli nabízet hru i v české lokalizaci.

Oficiální www stránka Dead Space je zde.