Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

12 hodin strachu a lekání na Hard obtížnost (třetí ze čtyř počátečních), to není věru vůbec špatná nabídka druhého Dead Space, které mohu s klidným svědomím už teď zkraje sezóny zařadit mezi nejlepší hry tohoto roku. Už jednička se Visceralům dost povedla, ale dvojka je ještě mnohem lepší kafe! Vše jsem už vyřkl v mé recenzi na Eurogameru (dal jsem 9/10 jako předchůdci), jen bych to nyní ještě trošku rozvedl, protože ta hra si to určitě zaslouží.

Klidně se přiznám, že jsem tak trošku videoherní strašpytel, hry dost prožívám a také mě dost co vyleká. Proto berte jako kompliment ve směru k Dead Space 2, že jsem opravdu rád, že už jsem tu jeho kampaň celou dohrál. Jelikož jsem si předtím dal ještě podruhé jedničku, už jsem měl toho lekání docela plné kecky, protože atmosféra dvojky je ještě mnohem hustší, než dříve. Bezesporu tou hlavní lahůdkou Dead Space 2 jsou jeho nové lokace vesmírné kolonie zvané The Sprawl na jednom ze saturnových měsíců. Tím dostali vývojáři oproti jedničce mnohem volnější ruce, ale co díky tomu vytvořili, to je pravý poklad designu prostředí v hrách obecně.

Nejde ani tak o to, že si projdete desítky zcela rozmanitých a jiných prostor, od těch klaustrofobicky úzkých, až po obrovské haly a výstupy do volného kosmu. Ale spíš o to, jak mistrně jsou tyto lokace vystavěny s ohledem na jejich původní obyvatele. Však takové jesle, školka, podzemní dráha, nebo ubikace správce solárních článků, tam všude a stejně i jinde se úplně vznáší tajemná a temná atmosféra těchto koutů. V jeslích po vás jdou zmutovaná a užvatlaná batolata, když najdete zoufale opuštěné houpačky a pokojíčky, které jakoby někdo opustil sotva před pár okamžiky. Vedle ve škole zase potkáte větší parchanty s rozzuřeným výrazem a pěkně ostrými pařátky, a zprávy zoufalých učitelů, jak prostředí základny neblaze působí na psychiku dětí.

A teď se vše střídá. Jednou nechají tvůrci váš postup zcela volný a mrtvolně osamocený, kdy dlouho nepotkáte ani živáčka, abyste se s každým dalším metrem a minutou strachovali víc a víc, co na vás najednou vybafne. A ono to pak vybafne, a ono je to pak hodně velké, hodně hnusné, hodně uřvané a hodně to vydrží! Ano, perfektně vyskládané skriptované situace, kdy se střídá klid s epickými souboji s obřími bossy nebo celými skupinami nekromorfů, to je další velký trumf Dead Space 2. Stejně jako naprosto znamenitá grafika, dle mého asi vrchol současných možností konzolí (hrál jsem na X360). Docela jsem valil bulvy, jak se dá obrazová stránka hry podruhé ještě o tolik vylepšit.

Dead Space 2 je hra vlastně zcela bez jakýchkoli technických a výpravných chyb. Je solidně dlouhá, má výborný děj i prostředí, skvěle zní a vypadá, přidává i špetku multiplayeru a je prosta jakýchkoli bugů. Snad jen od té desítky to u mě “zachraňuje” až moc velká podobnost a přebírání mnoha prvků z jedničky a hodně chabá a prakticky stejná nabídka zbraní, kdy jsem raději použil prostě staré osvědčené kousky před novými, které mi moc účinné nepřišly. Jestli je nějaký současný král survival hororů, tak je to dle mého názoru právě Dead Space 2, který pokořil i takové ikony, jako jsou poslední Resident Evil nebo Silent Hill. A myslím, že spousta z vás se mnou v tomto bude souhlasit.

Oficiální www stránka Dead Space 2 je zde.