Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

forsaken remastered banner

 

Víte, jaká hra poprvé v historii nabídla kompletně svobodný pohyb ve všech třech osách a v plném rozsahu 720 stupňů? Byla to akční sci-fi 3D střílečka se vznášejícími se raketkami Descent, vydaná v roce 1995 na různé počítače + PlayStation. Během následujících dvaceti let se z ní stala slavná a úspěšná série, mající na kontě čtrnáct dílů, datadisků a kompilací. Do tohoto vláčku futuristických rakeťáckých her jako čtvrtá v pořadí nastoupila velmi podobná a taktéž akční sci-fi 3D střílečka se vznášejícími se vozidly jménem Forsaken. Ta před třemi roky navíc dostala zmodernizovanou edici Forsaken Remastered. Forsaken byla přímá konkurence druhému Descentu, který také vyšel v roce 1996. Oba konkurenti u kritiky velmi uspěli, když dostávali vesměs osmičky až devítky. Výjimkou nebyly ani desítky!

Poslední řadový díl Descent: Underground vyšel už před sedmi lety, takže já se budu nyní věnovat Forsakenu, jehož zmodernizovaná edice opět od konverzních specialistů z amerického studia Nightdive jako v případě PowerSlave Exhumed, vyšla v roce 2018. A to proto, že jsem kdysi jednak dohrál verzi pro PlayStation (Descent jsem rozehrál až mnohem později už jako retro hru na PC) a jednak je k dispozici právě ta aktuální verze. Nightdive Studios z amerického Redmondu jsou vůbec specialisté na všelijaké konverze, protože doposud nevydali ani jednu svoji vlastní hru. Letos mají dokončit moderní reinkarnaci System Shocku z roku 1994. Jinak doposud občerstvili kupř. Shadow Mana, SiN, Turoka či Quake. Originální Forsaken ve své době, tedy kromě toho mimořádně plynulého (doslova fluidního) pohybu ve všech směrech a plně 3D grafiky s nasvětlováním v reálném čase, udivoval online multiplayerem až pro 12 hráčů (na PC).

 

 

Na PlayStation hra samozřejmě podporovala lokální multiplayer pro 2 hráče i analogové páčky (bez nich by pohyb a ovládání nebylo zdaleka tak plynulé). DualShock sice v té době ještě nebyl představen, nicméně analogový ovladač bez vibrací již ano. Vybrat jste si mohli z 25 futuristických zbraní od paprskometů až po granátomety a raketomety, stejně tak z 15 unikátních bojovníků-pilotů s jejich odlišnými vznášedlovými raketkami. Velkou výhodou podporující velmi solidní prodeje Forsakenu na PC byla zaručená funkčnost i na počítačích bez 3D akcelerátoru (podporovány byly ATI 3D, NVidia NV1/Riva a 3Dfx). Příběh byl opět velmi prosťoučký, nicméně u tohoto žánru víceméně naprosto zbytečný. V roce 2113 proběhne na Zemi nepovedený experiment, který spustí obrovskou rázovou vlnu, jež oběhne zeměkouli a takřka kompletně vyhladí veškerý život.

V té době lidstvo žije také na jiných planetách, takže vy hrajete za jednoho dobrodruha a vyděděnce (odtud název Forsaken), který na svém stroji prolétává neporušené podzemní prostory a hledá či bojuje s ostatními pleniteli o různé hodnotné zdroje, jaké ještě na Zemi zůstaly. Kampaň nabízí 23 kratších misí zhruba na +- 10 hodin hraní. Jen pro ilustraci, jak se doba změnila, tak na Forsaken pracovalo pouhých 21 vývojářů z celkových 80 anglického studia Probe Entertainment, přičemž vývoj nezabral ani jeden rok. Ten zbytek vývojářů pracoval na dalších titulech Batman & Robin, Extreme-G 2 a Jeremy McGrath Supercross 98. Jo jo, v té době byl vývoj v porovnání s dneškem velmi laciný a rychlý, takže i menší studia mohla během jedné sezóny dokončit a vydat vícero stále solidních titulů.

 

 

Malou zajímavostí byl u originálu Forsaken přibalený roční kalendář, z něhož vychází i oficiální reklamní postery v čele s tou pohlednou dívkou s tetováním na tváři. Všechny dobré atributy skoro čtvrtstoletí starého Forsakenu si zachovává povedená a zmodernizovaná reedice Forsaken Remastered uvedená na trh v roce 2018 pro počítače (PC/Linux/Mac) a Xbox One. Zbraní má remaster znovu 25, nadto ale obsahuje kompletní úrovně sebrané ze všech starých verzí, takže jich je o 9 více než u konzolového předchůdce. Nechybí online multiplayer nyní pro větší počet 16 účastníků + 6 herních online režimů k tomu. Technická vylepšení jsou stejná jako u mladšího PowerSlave Exhumed, takže i pro staronovou edici Forsaken Remastered platí, že výborně vypadá opět na pomezí retra a moderny.

Dále se naprosto přesně ovládá myší i ovladačem a tentokrát jí nechybí ani možnost svobodného a rychlého ukládání kdykoli rovnou do několika slotů. Obtížnosti zůstaly od originálu čtyři. Novinkou oproti staré verzi je možnost automapy a ještě důkladně vylepšené světelné a částicové efekty včetně částečně zničitelných objektů, které byly ceněným trademarkem již u původní hry. Raketky Forsaken Remastered jsem dohrál hned po PowerSlave Exhumed a musím říci, že mne bavily ještě více. Ten fluidní let je kardinálně přesný, takže nehrozí, že byste ve hře zápasili více s nárazy do prostředí než s nepřáteli. Za těch cca 430,- se reedice opravdu povedla!

 

forsaken promo