Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

shadowcomplexlogoJeště před prvními recenzemi se o této stahovatelné arkádičce mluvilo jako o hře, která změní a zboří dosavadní mantinely v ranku stahovatelných hříček. To se myslím nepovedlo vpravdě klasickým pojetím hry, byť v moderním a velmi pěkném provedení, ale povedlo se to určitě rozsáhlostí celého titulu. Však herní doba už jen hlavní kampaně, kterou jsem na první pokus dohrál těsně po osmi hodinách, je na hru o velikosti zhruba 800 MB vynikající.

A to máte k dobru ještě vedlejší minisoutěže na co nejkratší čas v části Proving Grounds a samozřejmě další pokusy v kampani pro pečlivé hráče, protože celkový 50. level postavy, což je maximum, nelze ani získat za první dokončení. To vám pak vcelku dá opravdu znamenitých 20 hodin, když do toho započítám své dva konce kampaně a alespoň pár testíků v úrovních Proving Grounds! Přitom vás hra naprosto dokonale motivuje jak pro další znovu zahrání, tak i pro další postup stále vpřed.

Její pojetí prozkoumávání prostředí mi sedlo jak vosa na med a tuto první hlavní část hry jsem si dokonale užíval, ovšem občas jsem se ani bloudění nevyhnul. Po celé obří podzemní základně teroristů v mapičce rozdělené na čtvercovou síť je totiž poschovávána spousta sběratelských předmětů, od zlatých cihliček po přístupové karty, ale hlavně různá vylepšení, která vám vždy vylepší maximální hodnoty zdraví, odolnosti, nebo nesené munice do bonusových zbraní.

Najít to všechno je na jeden pokus skoro nemožné, já jsem po první rundě našel necelých 60% všech předmětů. Nicméně tím největším lákadlem motivace dokončit hru je postupné nacházení částí technologicky vyspělého bojového skafandru teroristů, jehož každá část vám dodá nějakou parádní nadpřirozenou schopnost, jako jest např. přitahovací kotvička, raketový motor v zadku a obří trojité skoky.

Znamenitá fyzika i obří mechy-bossové nejsou také k zahození

A to nemluvím ani o super výkonných zbraních typu granátometu, raketometu, nebo pušky, vystřelující podivuhodnou pěnu, která zmrazí protivníka, nebo vytvoří ve vzduchu plošinku pro překročení nebezpečných míst. Na Shadow Complex si mi hodně pozdává, že s tušícím koncem stále přidává pod kotel tím, jak jste postupně silnější a silnější, když před úplným finále (mimochodem na můj vkus také parádně velkolepým) vás prakticky nikdo nemá šanci ohrozit.

Přitom pojetím je hra historická 2D arkáda, kde se stále skáče po plošinkách (zde většinou v podobě balkonů a ventilačních šachet) a střílí do všech stran. Přitom pohyb je možný pouze do stran, ale střelba pak i do třech rozměrů, v nichž jsou stejně vymodelovány všechny lokace. Hra tak kombinuje 2D pohyb s 3D prostředím, byť někdy nastane mírně rozporuplná situace, kdy nemůžete např. vyjít schody na pozadí, ale musíte kvůli 2D omezení složitěji přeskákat přes každé patro v popředí.

Zajímavé je, že příběh je postaven na reáliích novely Empire dnes asi nejúspěšnějšího amerického scifi spisovatele Orsona Scotta Carda, není to tedy zápletka postavená zcela na zelené louce. Přitom hlas hlavního hrdiny patří herci, jenž jinak dabuje Nathana Drakea z Uncharted. Už jsem také párkrát slyšel, že se Shadow Complex chlapíkům z Epicu (Gears of War, Unreal) hodně povedl, ale on to není tak docela jejich produkt.

Vývoj totiž mělo na starosti jiné studio Chair (Undertow) a Epici kromě toho, že dodali svůj Unreal Engine III, působili jako poradci a to včetně známého Cliffa B. Každopádně závěr léta se Microsoftu, potažmo jeho Xboxu 360 díky akci Summer Arcade 2009 povedl na jedničku, když právě poslední dvojice vydaných titulů Trials HD a Shadow Complex strčí snadno do kapsy skoro všechno, co se v arkádičkách nabízí na stejné, i konkurečních konzolích, alespoň z mého pohledu.

Produktová stránka Shadow Complex je zde.