Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Jako první to na probíhající výstavě E3 rozbalil Microsoft. Nicméně letos, po zhlédnutí ostatních prezentací musím říci, že mne microsoftí vystoupení prakticky vůbec nezaujalo a bylo ze všech velkých hráčů asi nejhorší. Dobrý potenciál ukázalo Halo 4, z něhož tipuji velkou pecku s milionovými prodeji, protože komunita Halo fandů je ohromná, série je stále brána jako to nejlepší z 3rd person stříleček vůbec a poslední plnohodnotné Halo: Reach navíc vyšlo už v roce 2010, takže hlad po novém díle je čím dál větší.

U nového Splinter Cell: Blacklist mne ale zarazila až moc velká náchylnost na obyčejnou a přímočarou akci, už bez toho stealth zaměření. Aspoň takto na mne předváděčka zapůsobila. Mám Sama Fishera rád, ale bojím se, že Ubi hru zjednodušší až moc, zhruba ve stylu aktuálního Ghost Reconu. Přitom, kdyby série pokračovala v opatrné hratelnosti, tomu bych byl docela rád. FIFA 13 podpoří Kinect jak vidno, nicméně rvát Kinect násilím do hardcorovějších her pro cílovku mimo rodinného kruhu a dětí mi přijde krapet nešťastné. Opět vzpomenu nový Ghost Recon: Future Soldier, který premiérově v sérii podporuje Kinect pro sestavování vlastních zbraní. 

Tato činnost je ale otravná, zdlouhavá a gamepadu se ani náhodou nevyrovná. Zatím platí, že jakmile tvůrci naroubují Kinect do hry, která pro něj není primárně určena, bledě to dopadá a u FIFy se toho bojím úplně stejně.

Gears of War: Judgment se dal čekat, přece jen Epici už dříve dávali o dalším díle a prequelu vědět a tady bych se o dobrou hru nebál. Všechny tři dosavadní díly jsou parádní, mají i solidní příběh a tak Judgment považuji asi za nejnadější domácí titul od Microsoftu.

Stejně mě potěšila i Forza: Horizon. Čekám od ní brutální souboj s novými Need for Speedy, které snad překoná. Jakkoli je přesun vývoje do druhého studia s otazníkem kvality, tak po úžasných čtyřech dílech to nový restart ve zcela novém pojetí a otevřených lokacích chtělo a Turn10 si snad výsledek ohlídají.

Dost se ale divím Nike, že jde do partnerství s Kinectem, k němuž chce dostat svůj tréninkový systém pro běhání Nike+. Už na minulém Gamescomu jsem viděl, že Adidas se svým herně-běžeckým konceptem MiCoach se v herním byznysu neprosadí  (a také potichu zmizel) a s Nike to vidím podobně. Podobných her pro cvičení jsou jednak mraky a druhak majitelé čipů a trenérů Nike+ s ním raději běhají venku, než kmitají před obrazovkou a pro vyhodnocování dat to nemá výšku, když si to samé mohou zajistit už teď pohodlně přes jakékoli PC s internetem. Sám MiCoach používám (díky němu jsem zaběhl svůj první půlmaraton v životě a druhý za 1:48), ale spojit ho s hrami bych fakt nemusel.

Osobně mi ale přijde atraktivní nová online služba Xbox SmartGlass. Pokud bych měl ve svém androidím telefonu intuitivní a rychlý přístup ke svému hernímu rozhraní Xbox Live třeba alespoň podobně, jako má Steam svoji aplikaci, tak bych byl hodně spokojen. Doufám, že to Microsoft neomezí jen na telefony s Windows Mobile, jak to zatím vypadá. Internet Explorer pro Xbox 360 jsem už dříve prorokoval, však Xbox 360 je jediná současná herní konzole, která neumí prohlížet internet, tak to nebylo žádné překvapení. Ani na své PS3 browser ale nepoužívám, když mám kousek vedle počítač, ale pro dohnání konkureční výhody prohlížeč Microsoft prostě musel zavést.

Také jste zpozorovali, že Microsoft potřeboval podporu třetích stran, aby alespoň něco kloudného ukázal? Naprostá většina prezentovaných her v čele s opět skvěle působící Larou Croft a poslední ukázkou z Call of Duty: Black Ops 2 jsou multiplatformovky, které mohly klidně ukazovat i všude jinde, nejen na prezentaci redmondských. Když pak přičtu těch pár nových značek (Ascend New Gods, Lococycle, Matter…), které tvoří jen menší a lacinější tituly mimo AAA rank, tak to byla velká slabota letos! Velký distributor se nechal zahanbit i menšími producenty, což je podle mě docela ostuda, ale to už je zase na další postřehy.

Oficiální Xbox 360 E3 web je zde.