Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

mxgp 2020 banner

 

Značku MXGP si jako oficiální licencovanou herní sérii mistrovství světa v motokrosu obstaralo italské studio Milestone v roce 2012, kdy vyšel první díl ještě pod jiným názvem MUD: FIM Motocross World Championship. Tato řada vhodně doplnila starší silniční motorkářské portfolio Milestone (oficiální hry mistrovství sportovních i produkčních motocyklů MotoGP a SBK), takže milánští získali pod svá křídla postupně všechny tři největší světové motocyklové soutěže. Jelikož o tyto herní licence ani nebyl valný zájem od jiných stran a mezinárodní motocyklová federace FIM se svými promotéry na nich nepotřebovala vydělávat, Milestone je získal relativně lacino např. oproti právům na automobilové soutěže, které jsou v podání mezinárodní automobilové federace FIA a jejích partnerů výrazně dražší a omezující. Aktuální MXGP 2020 je tak celkově sedmým dílem své řady.

Herní série MXGP, což je zkratka Motocross Grand Prix, je stejně jako ostatní značky Milestone vesměs velmi průměrným produktem, který se nikam neposouvá. Já hrál a recenzoval všechny díly a nikdy jsem nedal lepší známku než šestku. V tomto světle je jednooký mezi slepými králem MXGP Pro z roku 2018 (moje recenze ZDE), protože s ním pomáhalo několik špičkových jezdců. A jedním z nejhorších minulý MXGP 2019 (moje recenze ZDE). Tvůrci každý rok pravidelně vydávají mezi třemi až čtyřmi tituly, z čehož logicky plyne, že zhruba rok na vývoj tolika nových dílů pro dobrý produkt prostě nemůže stačit. A to ani v nezanedbatelném počtu zhruba 230 zaměstnanců, kolik jich v Milestone nyní pracuje na plný úvazek. I MXGP vždy vzniká rychle tak, že se znovu použije celé hotové jádro, engine, assety, grafika i celý kód minulého dějství.

 

  • Platforma: PC (recenzováno), PS4/5, X1
  • Datum vydání: 16. 12. 2020
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Vydavatel: Milestone (Itálie)
  • Žánr: závodní motocyklová hra
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online 2-12 hráčů)
  • Dat ke stažení: 18 GB (PC)
  • Herní doba: 15-20 hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální/krabicová (jen konzole)
  • Cena: od 731,-

 

Tento balíček se pak za několik měsíců práce pouze drobně upraví, aby seděl na nový ročník, a trádá, v pohodě vydá jako zbrusu nový nástupce. Aktuální MXGP 2020 je pouze přelakovaná MXGP 2019. Obě poslední hry využívají naprosto stejný systém menu, úplně shodné funkce v nabídkách, mají stejný font, herní režimy jsou na 100 % totožné včetně pouze přeneseného online multiplayeru a také na tratích najdete z velké části úplně ty samé assety, jaké tvůrci používají v řadě MXGP již dlouhá léta. Asi by ta přílišná podobnost tolik nevadila, kdyby každý nový ročník přinesl opravdu nějaké signifikantní novinky, ale to už se nestalo pěkně dlouho. Na to prostě v Miláně nemají ani čas, ani fantazii a bohužel hlavně ani schopnosti. Od MXGP 3 z roku 2017 autoři přestali používat svůj vlastní a v té době již naprosto zastaralý engine, když přešli na příznivě licencovaný Unreal Engine 4, jež využívají dodnes.

Jenže Unreal, prvotně vyvinutý jako pohon pro frenetické 3D akční hry, není zcela vhodný pro daleko rychlejší závodní tituly, i když by se jisté výjimky našly. Např. Assetto Corsa Competizione od taktéž italského studia Kunos Simulazioni na stejném enginu jede na PC jak namydlené (moje recenze PC originálu a konzolového portu). A v Milestone se s Unrealem perou vlastně již pátým rokem, přičemž nějaký progres vůbec není vidět. Právě kvůli hardwarové náročnosti tohoto jinak mocného nástroje, kterou nedokážou pořádně ukočírovat, musela zmizet rozdělená obrazovka (znovu se objeví až letos v méně náročných Hot Wheels Unleashed) a online multiplayer je omezen pouze na nicotný počet dvanácti připojených hráčů (o dva více umí pouze nejnovější varianta MXGP 2020 pro PS5). Nicméně u mulťáku je to celkem putna, protože ho stejně nikdo nikdy nehraje. Ostatně při nynějším porovnávacím hraní MXGP 2019 jsem se pokoušel připojit a založit lobby několik dnů za sebou, ale ani jednou jsem nebyl úspěšný.

 

 

MXGP 2020 je první na nové konzole

Multiplayer je v MXGP 2019 totálně mrtvý a u nového dvacítkového ročníku to není o moc lepší. Seancí je vždy jen pár s malým počtem hráčů. MXGP 2020 je tedy první dílem řady, jenž vychází i na konzoli nové generace (PS5), nicméně pokud byste z toho důvodu čekali nějaké velké grafické vylepšení i u PC verze, tak nic takového. Nevím, jak vypadá PS5 edice, ale domnívám se, že velmi podobně jako PC varianta, která je oproti ročníku 2019 obrazově v lecčems dokonce ještě horší! Kolem trati je sice daleko větší počet animovaných diváků i dalších objektů, jako jsou např. zemní stroje, další vozidla, ploty či stany, a zaregistroval jsem i detailnější a ostřejší blízké okolí, nicméně kvůli tomu se zase muselo někde párat, protože jinak v Milestone nejsou schopni udržet plynulých 60 FPS ani na silných počítačích, ani na PS5. A tak je vzdálená krajina nyní mnohem jednodušší a zamlžená, načež se zúžil výhled (FOV), takže motorka je nyní blíže u vás a výrazněji zaclání.

Hlavně se výrazně zjednodušila textura bahnitých povrchů, jež je nyní i rovnější a méně plastická. Okolní obrázky ukazují jednu z tratí, na níž je proměna k horšímu nejvíce viditelná. Úvodní britská velká cena se jezdí na stadionu Matterley Basin ve Winchesteru, ale v podání hry je trať oproti předminulému roku úplně jiná. Tmavší, uhlazenější, již bez bahnitých hrudek, přitom v reálu se areál patřící místním farmářům od minula nijak nezměnil (ověřeno emailovým dotazem u promotéra britského podniku Auto Cycle Union Limited). Je to zkrátka proto, aby se novými barvami zakryl fakt, že se jedná pouze o znovu převzatou trať z roku 2019, jen se někde postavily ploty, jinak rozmístili diváci a reklamy. Nicméně pokud si vypnete vyhlazování, grafika je sice krapet zubatá, ale zase viditelně ostřejší, výraznější a kontrastnější, na rozdíl od vyhlazované rozplizlosti při zapnutí všech efektů. Tolik hnusnou hrou, jako jsou někteří staří předchůdci v řadě MXGP, již nový ročník naštěstí není.

 

 

Grafiku tak můžu zakončit konstatováním, že je +- shodná co minule, ovšem evidentně se naposled šáhlo i na řízení a ovládání motorek. Zatímco ve 2019 tvůrci drobně snížili rychlost zatáčení a přenášení váhy jezdce směrem k pomalejším pohybům, což řízení přiblížilo realitě, nyní se jezdec z nějakého důvodu zase klátí jak čertík na péru a motorka při změnách směru doslova cuká do stran, takže se MXGP 2020 opět po roce vrátilo do výraznějšího arkádového ovládání, kdy má motorka na trati minimální hmotnost a hybnost. Opravdu, při přímém hraní obou posledních titulů najednou působí ovládání motek ve starším reálněji a více je cítit hmota motorky. Pokud jste jako já měli možnost zajezdit si s kroskou na této uzavřené motokrosové trati, rozdíl v obou sousedních hrách okamžitě poznáte, a to nemusíte být žádným profi jezdcem. Nicméně méně náročným hráčům bude ale zdejší ovládání jistě dobře vyhovovat zvláště na arkádovější nastavení (přesnější simulační má za následek častější pády do bahna).

Ani MXGP 2020 se totiž neřídí nijak špatně, přičemž v tom balíku dvaceti jezdců na trati (to je ale o dva méně než minule) je to kolikrát slušný adrenalin udržet se v sedle a vyhnout se kolizím, v nichž obvykle padáte jen vy. V herním zážitku má motokros MXGP oproti silničním sousedům MotoGP a RIDE výhodu, protože pomalejší peloton terénních motorek se na silně zatáčkovitých tratích neroztrhá tak snadno jako vláček závodníků na silnicích. Jediné novinky jsou v MXGP 2020 víceméně pouze drobné, kosmetické a obsahové. Připomenu aktualizovanou soupisku jezdců ročníku 2020 (MXGP 2019 má o rok starší) včetně našeho motorkáře Petra Poláka v kubatuře MX2. S celkovým počtem 68 jmen je ale startovní listina o 4 závodníky chudší než minule. Na druhou stranu přibyla dvojice tratí, kterých je nyní 19. Mám ale radost, že se opět vešel náš Loket, protože v oficiálním kalendáři MXGP 2020 sešněrovaným Covidem nefiguroval. Nicméně stejně ho mají tvůrci hotový, tak ho znovu použili.

 

 

Editor vlastních tratí nově dostal možnost tvarování povrchu i do výšky skrze funkci tzv. výškových map a tradičně autoři každoročně vyměnili otevřené hřiště pro ježdění a trénování či plnění různých drobných výzev. V ročníku 2019 jste si volně jezdili po Azurovém pobřeží ve Francii, letos se přesouváme na sever Evropy do Norska, kde máte volně k dispozici soukromé pískoviště u norských fjordů. Jízdní režimy jsou naprosto totožné, takže jen rychle prosvištím volné jízdy, časovky, jeden závod, mistrovství a kariérní (spíše sezónní) režim v kombinéze vlastního i továrního jezdce, který byl bez jakýchkoli větších změn převzat z minulého roku. Pokud ještě něco stojí za připomenutí, tak snad již jen výrazné efekty cákání bahna na kameru, čímž mám všechny novinky za sebou. Je jasné, že dvacítkový ročník je naprosto zbytečnou hrou, která jen kopíruje předchozího staršího bratra.

 

Opět zbytečný datadisk

Oproti oběma starším dílům MXGP2019/2018 nemá absolutně nic zajímavého, byť pro nováčky je stále vhodným vstupem do žánru terénního motokrosu. To nemůžu popřít. Ale to se dá říci i o jakékoli starší hře MXGP. Oficiální cena 49,99 EUR (více než 1300,-) je naprosto přestřelená, ovšem PC digitálka se u nás dá legálně sehnat i za poloviční cenu, což už je akceptovatelná nabídka. Jenže ve světle toho, že za starší a na 99 % podobné díly MXGP 2019 či MXGP Pro dáte dnes jen dvě až čtyři stovky, je jakýkoli nákup posledního dějství naprosto irelevantní. Když si to znovu shrneme, tak s MXGP 2020, jež vyšla jako poslední díl své řady na konci minulého roku, dostanete oproti předchůdci pouze dva okruhy navíc, když většina je stejná co x-krát minule, o čtyři jezdce na výběr méně a o dva v závodě méně, drobně rozšířený editor tratí, bahno do kamery, jinou tréninkovou lokaci, stejnou až horší grafiku a zjednodušenou fyziku jízdy. A to všechno za brutální příplatek oproti starším titulům!

 

 

Pokud již jezdíte ročník 2019 či 2018, dvacítka vám nic k dobru nepřidá. Jediný důvod pro pořízení vidím u premiérové PS5 verze, protože MXGP 2020 je první díl, jenž vyšel na jedné z nových konzolí. Navíc PS5 port slibuje pohlednou a rychlou grafiku minimálně na úrovni vyšších předvoleb PC kolegy, větší startovní rošt v multiplayeru a haptickou odezvu spouští ovladače, což zní fajn. Nicméně na testované PC verzi je aktuální ročník prostě stále přinejlepším obyčejným a předraženým datadiskem a ryze standardní arkádou přesně v duchu toho, co Milestone umí. Milestone mají výhodu v tom, že jim chybí jakákoli konkurence, neb na jednostopé hry mají monopol. Každého jejich titulu se sice prodají obecně vyšší desítky až nižší stovky tisíc kopií, což není zas tak mnoho, ale ve světle toho, že si všechno sami vydávají a velmi levně vyvíjejí, z těchto stálých prodejů mají velmi solidní zisky.

MXGP 2020 je další z celé plejády zbytečných her od Milestone, jež musí podle smlouvy vycházet každoročně, takže nepřináší ale vůbec nic nového a stagnují. Jistě, úplně špatná závodnička MXGP 2020 není, takže zejména mladší „recenzenti” z jakýchsi okrajových webů ji hodnotí výše (viz např. tento gramaticky i slohově odstrašující paskvil), ale řekněte mi, jak pochválit hru každým rokem stejnou, neřkuli horší, jež s novou sezónou jen převlékne trochu jiný kabát, aby to nebylo tak okaté? Dát jí skoro osmičku jako ten jazykový mistr výše? Osobně od velmi dobrého MotoGP 17 (moje recenze ZDE) a solidního Gravelu (moje recenze ZDE) stále čekám na opravdu povedený titul od Milestone, jakým by konečně překročili svůj stín. Povedlo se to Kylotonnu s výtečným WRC 8 (moje recenze ZDE), tak věřím, že se to jednou povede i Milestonu. Že by už s letošní novinkou Hot Wheels Unleashed? Nebo ještě dříve s čerstvou čtyřkou sousední řady Monster Energy Supercross, která byla vždy o něco lepší než její dárce orgánů MXGP?

 

Hodnocení GamesBlogu: 4/10