Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Podle informací zahr. médií, Sony 29. 1. zavřelo své liverpoolské studio (SCEE Liverpool), což byl pozůstatek onehdy velice slavného vývojářského a distribučního domu, snad alespoň v konzolovém ranku v Evropě svého času vůbec nejslavnějšího – Psygnosis. Jen pamětníci si již asi vzpomenou na jejich obrovský elán, kdy chrlili každé roky rovnou několik na svoji dobu velice kvalitních titulů hlavně pro Amigu, první Playstation a v menší míře pro PC, přičemž přivedli na trh také několik dnes již legendárních značek.

Pro mě toto studio s bílou sovičkou ve znaku (navrhl ji výtvarník Roger Dean) hodně znamenalo a znamená, protože právě z jejich košíku mám doma mnoho špičkových her na své dvě PSOne, když jsem dříve hrával skoro každý nový titul, který vyrobili. Následující řádky tak berte jako můj malý hold tomuto bezesporu velice talentovanému studiu, které pohřbil vlastně až diktát nového majitele a několik nepovedených her pro modernější platformy, čímž si trochu pošramotili svoji počáteční vynikající pověst.

Psygnosis založili dva britové, Ian Hetherington a Jonathan Ellis, kteří firmu postavili na základech nepříliš úspěšné firmičky Imagine Software, kde byl první z pánů finančním ředitelem. Imagine ovšem v roce 1984 zkrachovala a její ochranná známka připadla distributorovi Ocean. Jenže práva na hry zůstala původním tvůrcům z Imagine. A tak propuštění zaměstnanci v čele s Janem a Jonatánem briskně založili společnost novou – Psygnosis, sídlící v britském fotbalovém městě Liverpoolu.

Úplně první hru dokončili Psygnosis v roce 1985, přičemž titul Bandersnatch pro ZX Spectrum skoro celý dělal ještě Imagine, ale hra nakonec nebyla vydána. Hned od počátku se ale vedení snažilo zajistit fungování firmy také jako distributora a producenta, přičemž část kapacit ovšem nadále měla fungovat jako klasické vývojářské studio pro tvorbu celých her, popř. pro spolupráci na titulech s jinými externími vývojáři. Prvním velkým hitem, který Psygnosis etabloval jako tvůrce a vydavatele špičkových her, byl Barbarian, vydaný v roce 1987 pro tehdejší počítače (Amiga, Amstrad, Spectrum, atd.), šířený na disketách a magnetofonových páskách.

Ukázkovým příkladem skvělých možností Amigy pak byl slavný Shadow of the Beast z roku 1989 od Reflections (Psygnosis vydávali), udivující hlavně detailní barevnou grafikou a skvělou hudbou. Nadnesená cena prodejům kupodivu ani nevadila, protože v balení bylo taktéž originální tričko s motivem hry a poster. V roce 1991 se pak Psygnosis podíleli na vývoji jedné z nejslavnějších značek devadesátých let – logických Lemmings, které ukutili DMA Design, pozdější Rockstar North. Původní platforma této hry byla, jak jinak, Amiga. Díky Lemmings se stali Psygnosis a DMA známými po celém světě.

Stěžejní a úspěšné tvorbě pro Commodory zatnul tipec bankrot této slavné počítačové firmy a tak v roce 1993 Psygnosis s radostí odkoupila Sony, tehdy hledající vhodné aspiranty pro in-house vývoj a produkci na svou novou konzoli Playstation. Zhruba dva roky se tvůrci Psygnosis seznamovali s novým hardware, tolik odlišným od počítačů té doby, až bylo rozhodnuto, že Playstation bude jediná primární platforma Psygnosis, s možnými porty pro PC.

Od roku 1995 tak nastala asi nejslavnější éra Psygnosis, jakožto vedoucího evropského vydavatelského a vývojářského domu v jedné osobě, který postupně vymyslel, nebo přivedl na trh mnohé i dnes slavné značky a série, jako futuristické závody Wipeout, drsné třískačky Destruction Derby, akční střílečky G-Police inspirované Blade Runerem, formule F1, vesmírné simulátory Colony Wars, nebo hlavně na PC známá autíčka Rollcage. Všechno živoucí legendy Playstation/PC a vysoce hodnocené hry, které zásadně tvořily velký úspěch značky Playstation. Díky tomu se Psygnosis z původně malého studia v jednom z domů u liverpoolského přístavu rozrostlo o další pobočku ve stejném městě, ale expandovalo i do zahraničí, kde mohlo lépe dohlížet nad tvorbou produkovaných titulů. V těchto dobách pracovalo pro Psygnosis více než 250 lidí.

Kanceláře tak byly založeny přímo v Londýně, firma se roztáhla do Francie, Německa a také za oceán do USA. Však z bývalé americké výspy Psygnosis je nyní sídlo Sony Computer Entertainment America. V roce 1999 pak známka Psygnosis nuceně zanikla, protože z její vydavatelské části se stalo Sony Computer Entertainment Europe a z vývojové větve zase doposavadní SCE Studio Liverpool a SCE London Studio. První titul přebrandovaných Psygnosis byly formulky pro PS2 (PSOne) Formula One 2001, což byla úplně první hra liverpoolských pro PS2 a již zcela plně doma vyvíjené formule, protože vývoj byl převzat od Studia 33, jež se chtělo věnovat jiným projektům.

Formule 1 se pak staly na dlouhá léta (2001-2007) skoro jediným chlebíčkem bývalých Psygnosis, protože ti se stali dvorním dodavatelem těchto her (celkem 8 dílů!) pro Sony, jež za drahý peníz koupilo licenci od FIA. Práva ale vypršela v roce 2007, kdy je Sony neprodloužilo, a tak posledními formulemi od “Psygnosis” se stal vcelku povedený ročník F1 Championship Edition pro PS3. Po skončení prací na formulích se stala pro liverpoolské opět živnou půdou dříve slavná série závodů futuristických vznášedel Wipeout, kterou úspěšně obrodili nejdříve v roce 2002 na PS2 a poté ještě v dalších čtyřech titulech pro PSP/PS2/PS3.

Konečnou labutí písní studia byl v roce 2008 poslední vydaný velký titul Wipeout HD, jako stahovatelná hříčka pro PS3, poslední dámu z rodu Playstation, na kterém se Psygnosis tolik proslavili. Psygnosis, později Studio Liverpool, mělo být podle vyjádření SCEE rozpuštěno ke konci ledna tohoto roku, tedy po více než 25 plodných letech, kdy studio vytvořilo desítky výborných her ( v dobách největší slávy i 3-4 špičkové projekty v jediném roce!).

 


 

Nejslavnější hry vyvíjené/produkované Psygnosis:

  • Lemmings série
  • Barbarian
  • Colony Wars série
  • Destruction Derby série
  • Discworld série
  • Eagle One: Harrier Attack
  • F1/Formula One série
  • G-Police série
  • O.D.T.
  • Psybadek
  • Rollcage série
  • Shadow of the Beast série
  • Wipeout série

 

 

Další zdroje: neoficiální retrospektivní stránky Psygnosis.org / pocta a historie Psygnosis na webu “The Purple Owl” / Psygnosis na MobyGames / Psygnosis na Wikipedii.