Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

hpimini.jpgV pátek jsem si udělal velkou radost a koupil si vytoužený rc model terénního pickupu HPI Nitro MT2. Jedná se o dálkově ovládaný model měřítka 1:10, který vyrábí Anglická modelářská firma HPI. Základem je terénní šasi namontované na skoro 3mm tlustou platformu z anodovaného a vyztuženého hliníkového plechu. Model jezdí na širokých balónových pneumatikách Yokohama, které jsou lepené na vakuově pochromované disky. Všechna kola jsou pak nezávisle zavěšena na víceprvkových nápravách z extra tvrdých plastových výlisků s nastavitelnou geometrií. Nezávislé pérování každého kola (zdvih až několik cm!) zajišťují teleskopické tlumiče s olejovou náplní a vinuté pružiny.

Model pohání spalovací vzduchem chlazený jednoválec HPI T-15 spalující speciální modelářské palivo (nitro) a pohánějící trvale všechny čtyři kola pomocí dvou kovových diferenciálů, převodovky a soustavy ocelových kardanových hřídelí. Motor dosahuje výkonu 1,2 koně! a pohání autíčko maximální rychlostí 66 km/h! Model je kategorie RTR (ready to run), takže je již kompletně sestavený a připravený k jízdě včetně vybavení všemi servy a řídící vysílačkou. V balení tedy nechybí pistolová vysílačka HPI TF-3, přijímač HPI RF-2 a souprava serv HPI SF-1. Vysílačka je ovšem narozdíl od všech ostatních částí pochybného provedení (made in těžce China) a působí velmi lacině, nicméně pro ovládání to stačí a zejména podvozek naplní radostí každé technicky nadané srdce. Jedná se totiž o naprosto špičkově provedený model pro dospělé modeláře (od 15 let), v žádném případě se nejedná o hračku! Vzhledem k pořizovací ceně 11.990,- (já koupil se slevou za 11.200,-) to tak být ani nemůže.

Dokoupit se ovšem ještě musí samozřejmě speciální palivo, tankovací láhev, žhavítko (vysvětlím dále) s nabíječkou, klíč na žhavící svíčku, olej do vzduchového filtru, 12 tužkovek do vysílače a přijímače a aku pack pro elektrický startér ROTO Start. Autíčko je totiž nutné před ostrými jízdami zaběhnout a zajet, takže příprava není rozhodně jednoduchá. Jelikož jsem již dříve modelařil a technické aspekty spalovacích motorů mi nedělají problémy, jal jsem se proceduru záběhu pojmout vlastními silami.  Všechny nastavovací šrouby na karburátoru by měly být správně nastaveny na záběh, takže jsem nalil do nádržky pomocí tankovací lahve palivo, několikrát stisknul ruční pumpičku v nádrži pro transport paliva do karburátoru, nastavil mírný plyn a vložil žhavítko na žhavící svíčku.

Prvotní zapálení paliva v motoru totiž obstarává žhavící svíčka, které po dobu startu dodává šťávu tzv. žhavítko, což je pouze jednoduchá “tužka” s kontakty a akumulátorem v držadle, která se zafixuje na kontakty žhavící svíčky jako napájecí baterie, čímž do svíčky začne proudit proud a odporové vlákno svíčky začne žhavit. Takže postup při startu je následovný. Vysune se anténa a zapne vysílač, načež se zapne přijímač na autíčku. Ruční pumpičkou se napumpuje palivo do karburátoru, aby ve vedení nebyly bubliny. Poté se vloží na žhavící svíčku žhavítko a motor se roztočí startérem ROTO Start. Jestli je vše v pořádku, motor by měl nejdéle po max. 5 vteřinách startování naskočit.

Jenže to se mi u zcela nového modelu nepodařilo. I když paliva je dost a žhavení funguje, bohužel motor zhasl vždy po sundání žhavítka. Takže budu muset zítra navštívit opět prodejce, kde se mi pánové při koupi sami nabídli, že mi model zaběhnou a seřídí. Uvidíme jak dopadnu, poté budu v dalším příspěvku opět informovat.

Domovská www stránka modelu HPI Nitro MT2 4×4 je zde.
Pražský obchod se špičkovými RC modely MIPA kde jsem Nitro MP2 koupil je zde.