Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Německý vydavatelský dům Astragon z Mönchengladbachu je i u nás dostatečně známý svými ne moc kvalitními simulátory prakticky čehokoli: řidičů autobusů, autoškoly, jeřábníka, kapitána lodí, stavbařství, vlaků, záchranky atd. atd. Jejich aktuální hrou je další pokus o simulátor řidiče linkového autobusu Bus Simulator 16. Ten pro Astragon vytvořila úplně neznámá a absolutně nezkušená firmička StillAlive Studios ze sousedního Rakouska, jež sídlí v Innsbrucku. Nevím, co k tomuto kroku Astragon vedlo, protože Rakušané mají na svém kontě pouze několik slabých hříček, které se mimo vlastní domovinu absolutně neprosadily. StillAlive pro hru vymysleli a postavili smyšlené městečko Sunny Springs západního střihu, rozkládající se na mapě velikosti asi 6 km².

To sice není mnoho, ale pro účely hry to bohatě postačuje. Víska ovšem není zpočátku celá přístupná. Volný je pouze jediný z pěti distriktů, tedy jakýchsi čtvrtí. Je to ten nejvzdálenější předměstský, přičemž postupně si odemknete ještě průmyslový, rezidenční, moderní distrikt a také vnitřní centrum. Všechny čtvrti obepíná síť přesně padesáti zastávek, jež časem můžete obsluhovat. Nezkušenost tvůrců se ale podepsala na hodně zlém designu a konstrukci města, v němž se prostě strašně nepohodlně jezdí. Ulice jsou moc úzké, vozovky také a příliš malé poloměry prakticky výhradně jednoproudých silnic pro otáčení busů nevhodné. Okolní provoz se navíc k veřejné dopravě chová neskutečně macešsky a nehrozí, aby vás nějaké auto např. pustilo při odbočování vlevo.

Občas se nějaký AI vůz v křižovatce i při volném výjezdu totálně zasekne a díky skoro neustálému provozu v protisměru se takováto divná překážka dá jen velmi těžko objet. Jednoduchá AI umělých řidičů totiž počítá pouze se zastavením těsně před jiným vozidlem a nějaké interakce mezi vozidly a autobusem jinak nedokáže vůbec řešit. Tradicí u takovýchto her je příšerná, resp. nijaká fyzika, což zde platí tuplovaně! Občas i blbý schůdek od garáží dokáže autobus takřka převrátit na bok a každá kolize je doprovázena příšerným zvukem. I o blbou dopravní značku se autobus prakticky zastaví, o vystavení pokuty ani nemluvě. Ostatně AI řidiči jsou jen černé figury ve stejně ohyzdných automobilech, které jsou samozřejmě nelicencované a těžce krabicoidní. Autobusy jsou nicméně vymodelovány velmi pěkně včetně solidního interiéru, ale všechno ostatní je již ohyzdné až běda.

Chodci jsou asi trojího typu a není výjimkou, že do busu přistoupí klidně pět úplně stejných mužíků či ženštin, a to svým typicky klátivým krokem ála zombie. Zatímco město je i na “Ultra” nastavení grafiky stále hodně škaredé. Hra je také špatně optimalizovaná, hodně často pojídá škubánky a sáhodlouhé loadingy mírně zkrátil až poslední patch. Simulace jako taková je ale opět velmi poctivá a ovládat v kabině busů lze snad až zbytečně mnoho věcí. Při každé jízdě lze rovnou přeskočit do kabiny, ale jinak musíte otevřít garáž, odemknout kabinu a otevřít dveře, posadit se, zapnout příslušná osvětlení, nastartovat (na dofoukání vzduchové brzdové soustavy se tu nemusí čekat), odbrzdit, zařadit a vyjet. Celkem dobře funguje ovladač, volant i myš a klávesnice najednou, nicméně i na nejnižší nastavenou citlivost zatáčení busík stále jezdí tak trochu neohrabaně a přehnaně reaguje na natočení volantu.

Jednu trasu vás to bude bavit, ale později už vám to asi poleze krkem. Mluvím o zdlouhavém vydávání lístků, jež někteří cestující u řidiče nakupují, takže vy vždy musíte spočítat vrácené peníze a navolit je na pokladně. Sice 99 % pasažérů platí vždy pětieurovkou, ale i tak je vydávání jízdenek neskutečně otravná záležitost, která nejde deaktivovat. Když pak ještě občas musíte ručně zvenku vyklápět plošinu vozíčkářům či častěji uvolňovat zadřené dveře (u nových autobusů jako fakt?), ze hry se pomalu stává hraní na nervy. Přitom motivaci hra navyšuje různými postupně narůstajícími úkoly v kampani, kdy postupně objíždíte další a další trasy (i své naklikané) a přijímáte a vysíláte na linky další řidiče jako své zaměstnance. Na postupně rozrůstající se mapě si totiž můžete vytvářet vlastní autobusové linky, jež si vždy musíte projet jako první a pak jsou k dispozici pro zaměstnané řidiče vaší dopravní firmičky.

Autobusů hra nabízí všehovšudy pouhý půltucet, nicméně pokrývá jak dvou a třídveřové normální, tak i kloubové, z čehož je kvarteto smyšlených a dva jsou plně licencované MANy. Potěší takové drobnosti, jako je editor laku, polepů a reklam. Na rozdíl od žánrově podobného American Truck Simulatoru už ale začínáte v pěkném balíku se čtvrtmilionem euro v kapse, takže si takřka ihned můžete dovolit luxus v podobě nákupu dalšího autobusu. Kromě hlavních misí se pak občas nabízejí i vedlejší “zábavné” minihry, které jsou ovšem zoufale nudné. Např. jízda na checkpointy v omezeném čase v rámci mrtvého města žádné terno není, ovšem někomu se možná těch pár tisíce euro za úspěšné dokončení bude hodit… Jenže nepovedená jízda nejde restartovat a zadávací panáček z ulice okamžitě zmizí, takže musíte pak zase čekat, až se náhodně objeví… Debilita, no.

První kroky a tutoriál ve hře

Bus Simulator 16 tak působí úplně stejně mizerně, jako jeho předchůdci, byť má alespoň smysluplně vypadající karierní režim, kdy plníte ty postupně občerstvované mise, rozvíjíte svou dopravní síť, kupujete další autobusy, obsluhujete nové linky a najímáte nové řidiče. Potud to není špatné, ale jak tu u našich západních sousedů bývá, technická stránka věci jim prostě dělá obrovské problémy. Hra za těch necelých šest stováků  ze Steamu rozhodně nešmakuje (nějakých 299,- by jí sedlo více). Snad jen pro velké fandy silniční MHD, protože v jádru je Bus Simulator 16, stejně jako jeho předchůdci, dosti zastaralá a technicky mizerná budgetová hra, která někdy baví, ale mnohem častěji spíše vzteká.

 

[pullquote align=”left|center|right” textalign=”left|center|right” width=”50%”]Hodnocení GamesBlogu: 4/10[/pullquote]