powerslave exhumed banner

Na podzim 1996 vyšla na konzoli Sega Saturn „starověká” akční 3D střílečka z pohledu první osoby jménem PowerSlave. Tenkrát to měla docela těžké, protože ten rok se na trhu objevila ctihodná konkurence v podobě Duke Nukema 3D, Final Doomu, prvního Quakea či druhého Descentu. A hlavně všechny herní platformy právě drtila první generace Sony PlayStation, která do konce sezóny 96 prodala již přes 7 milionů kusů! Aby ne, když na ní právě vyšly pecky jako Crash Bandicoot, Destruction Derby 2, Formula 1, Tekken 2, Tomb Raider, Twisted Metal 2 nebo WipeOut 2097/XL. Parádní doba, to vám řeknu! Do probíhající obliby těch nejtupějších akčních stříleček s rychlým pohybem do všech stran chtěla naskočit i Sega se svým Saturnem, jenž byl tehdy světovou konzolovou dvojkou právě za PlayStation. powerslave exhumed

Proto si u vývojářského studia Lobotomy Software z amerického Redmondu předplatila exkluzivitu PowerSlave na svoji konzoli. Tento vývojářský dům měl vpravdě jepičí život a dnes o něm pravděpodobně již nikdo nemá ani potuchy. V roce 1993 si ho založili bývalí pracovníci americké pobočky Nintenda, aby se mohli na plno věnovat vývoji svých vlastních her. Nutno ale podotknout, že se jim to moc nepodařilo, protože jejich jediným autorským titulem je právě pouze PowerSlave. Kvůli střílečkovému zaměření jednodušších amerických hráčů (na rozdíl od těch japonských) střílečka PowerSlave kupodivu vyšla nejdříve v Americe a následně pak doma v Japonsku a v Evropě. Evropská PAL verze se ale jmenuje Exhumed a japonská zase Seireki 1999: Pharaoh no Fukkatsu. Prapůvodně se hra měla jmenovat Ruins: Return of the Gods, ale to bylo opuštěno ve prospěch údernějšího PowerSlave.

• Platforma: PC (hráno), SW, X1/XSX
  • Datum vydání: 10. 2. 2022
  • Výrobce: Nightdive Studios (Spojené státy)
  • Vydavatel: Throwback Entertainment (Kanada)
  • Žánr: akční 3D střílečka
  • Dat ke stažení: 400 MB (PC)
  • Herní doba: 10-12 hodin
  • Přístupnost: 13+
  • Prodejní verze: digitální (PC GOG/Steam)
  • Cena: od 430,- (Steam)

Vývojáři Lobotomy Software nakonec vydrželi pouze slabých šest let, kdy po PowerSlave stačili vydat jen dvě konverze z PC na Saturn, načež je odkoupil a záhy rozpustil americký vydavatel Crave Games. I toho později také zblajznul Universal Interactive… Jakkoli PowerSlave záhy vyšel i na PC (MS-DOS), dá se říci, že jak na Saturnu, tak na počítačích žádnou velkou parádu neudělal. Teprve na PlayStationu se hra etablovala velmi dobře, to když na začátku roku 1997 vyšla i na jeho stříbrnočerných cédéčkách. Zatímco kritika známkovala saturnový originál ponejvíce šestkami až sedmičkami (a občas padla i pětka), poslední konverze na PlayStation dostávala osmičky až devítky. Tuto konzoli každý hltal, každý chtěl a hráči nepohrdli jakoukoli potravou. Tak jak to, že se dnes PowerSlave/Exhumed/Seireki bere málem jako jedna z legend historie akčních stříleček?

Ona to totiž není vůbec nijak špatná hra, jak by se z toho vlažného přijetí a prodejů na Saturn a PC mohlo zdát! Před čtvrtstoletím nabídla přesně ty ingredience, jaké si tehdejší hráči oblíbili: rychlou a přímočarou hratelnost, zajímavé zbraně, ještě zajímavější nepřátele, pestré lokace, plně 3D grafiku + hbité snímkování a nakonec i tajemnou atmosféru prokletého starověkého Egypta. Ve hře se přesunete do skutečného chrámového komplexu Karnak, v němž neopatrní archeologové vypustili na svět starodávné zlo. Jako jediný přeživší týmu speciálních jednotek seskočíte přímo do zamořeného bludiště, abyste zlikvidovali veškeré starověké netvory a zrůdy. Nic světoborného, nic složitého, k tomu pár levně natočených videí, trocha dabingu a příběh byl hotov. PowerSlave obsahuje 29 kratších úrovní + 3 velké bossy na cca 10-12 hodin hraní.

Podle průběhu vašeho postupu nakonec dojdete k jednomu ze dvou možných konců (dobrý a zlý). Pro konzole si autoři vyrobili svůj vlastní engine SlaveDriver, zatímco v PC konverzi využili externí engine Build od Kena Silvermana, na němž běží kupř. Duke Nukem 3D. Nyní ovšem vyšla zmodernizovaná reedice nazvaná PowerSlave Exhumed, která je postavena na současném enginu Kex od studia Nightdive z amerického Portlandu. S právy na značku (ochrannými známkami) to bylo jednoduché. Ta byla dávno prošlá, takže se o jejich novou registraci podělili autoři s distributorem 1:1. U aktuálního PowerSlave Exhumed je zajímavé, že tento nový port vychází z obsahu asi nejlepší PlayStation verze, kterou doplňují části ze Saturnu, zatímco ze staré MS-DOS adaptace nebylo reinkarnováno skoro nic.

Díky tomu v balíčku PowerSlave Exhumed dostanete navíc ještě jednu hru. Je skrytá a schovaná, a jedná se o jednoduchou tankovou střílečku Death Tank opět z pera zrušeného studia Lobotomy. Její druhý díl ostatně najdete v Saturn portu Duke Nukem 3D z roku 1997. Ovládání PowerSlave je v duchu žánru naprosto triviální a hratelnost vlastně také. Váš voják se v egyptských kobkách velmi hbitě pohybuje jako na vzduchovém polštáři, skáče, aktivuje interaktivní prvky, máchá mačetou a střílí či sesílá kouzla. A to je vše. Zajímavým prvkem jsou barevné orby, jaké vypadávají z rozmlácených objektů v okolí. Červené vám klasicky doplní životní linku a ty modré zase munici do 7 různých zbraní. Jenže místo nábojů mají zbraně také linku (modrou) a je velmi podstatné mít na paměti, že munice se z modrých orbů doplňuje pouze do právě vybrané zbraně!

PowerSlave Exhumed podle fanouška

Je třeba přiznat, že PowerSlave Exhumed není zcela novou a na zelené louce postavenou hrou. Před šesti lety byl vydán neoficiální fanouškovský port PowerSlave EX. Jeho kód byl po dvou letech uvolněn k bezplatnému využití. A právě na tomto kódu je postaven PowerSlave Exhumed, protože autor EX verze, programátor Samuel Villarreal, záhy do studia Nightdive nastoupil. Aktuální zmodernizovaný titul PowerSlave Exhumed je tak hlavně jeho dítětem. Jakkoli se po stránce hratelnosti a obsahu od originálu PowerSlave nic nezměnilo, současná reedice je technologicky zcela někde jinde. Jsem moc rád, že si zachovala ten pixelovatý a trochu kostičkový duch starobylosti původního PowerSlave, nicméně nově podporuje HD a širokoúhlá rozlišení, má výrazně více možností nastavení včetně moderního vyhlazování a oproti MS-DOS verzi podporuje i ovládání joypady, byť to není z hlediska pohledu první osoby tak přesné jako myš.

Nový PowerSlave Exhumed vypadá opravdu výborně, běží perfektně plynule, a přitom si stále zachovává ten devadesátkový grafický odér. Co ovšem zůstalo z konzolovek, je automatické ukládání výhradně přes střídmě rozmístěné ukládací body (checkpointy), bohužel ruční úložka není možná. Citelnou chybou je absence titulků, poloprůhledná vektorová mapa vyvolávaná přímo přes váš pohled má naštěstí možnost přiblížení a oddálení. Novinkou jsou odměny (achievementy), sběr 31 ukrytých sběratelských bust zůstal také zachován. Z toho patrno, že vylepšení jsou výhradně technického rázu, když ten obsahový zůstal prakticky nezměněn. Není to ale na škodu, hra po stránce hratelnosti a ovládání moc nezestárla, když je jako moderní retro velmi příjemně hratelná. Je to i díky relativně střídmé obtížnosti, kdy se zde neumírá až tak často.

I cenovka v přepočtu kolem 430,- byla stanovena docela rozumně. Já si evropskou PAL verzi Exhumed kdysi poprvé zahrál na své první PlayStation, a co si pamatuji, tak se mi její egyptská mystika velmi zamlouvala! Ano, je pravda, že na svoji dobu nepřišla vůbec s ničím revolučním, snad až na tu tehdy špičkovou a velmi rychlou 3D grafiku, ale tenkrát to nikdo moc neřešil. Hlavně, že to byla solidní řežba, která se velmi pohodlně a hlavně přesně ovládala. A taková je i nová reedice PowerSlave Exhumed jako příjemná a arcimoderní vzpomínka na ty typické devadesátkové akční střílečky. Jestli je máte pod kůží a rádi trochu toho současného retra, bez obav si zmodernizovanou edici PowerSlave Exhumed zahrajte. Ostatně na Steamu ji hráči hodnotí na neskutečných 91/100!