Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Prakticky všechna média u nás recenzovala DiRT 3 z konzolových review kódů, protože PC verze zdejší distributor Conquest od výrobce neobdržel. Nicméně už nějakou dobu mám v počítači i PC verzi DiRT 3, kterážto má několik specifik a trochu bych se rozpovídal i o její hardwarové náročnosti a otázek kolem instalace. Hra není nijak moc rozsáhlá, kopírování souborů zabere jen malý čas. Nicméně spolu s nimi se vám aktualizuje, nebo nakopíruje také ochrana Securom, s níž já osobně nemám moc dobré zkušenosti.

Už jsem dříve psal, že některé ORIGINÁLNÍ hry mi se Securomem vůbec nejdou spustit, stále to píše, že mám vložit originální disk. Podobný problém se objeví vždy při prvním spuštění Dirta, naštěstí ale po druhém pokusu už hra vždy naběhne. Hodně zdlouhavá je instalace a aktualizace klienta Games for Windows Live, dnes asi vůbec nejzbytečnější a nejotravnější služby, co Microsoft za svoji historii vymyslel. Pokud chcete hrát online a vůbec si odemknout kvůli omezení bazarových prodejů schválně uzamčených pět vozů, tak musíte samozřejmě prve zadat sériový kód a v tom druhém případě si vozy stáhnout z Windows Live Marketplace.

Po několika dnech se mi to ještě nepodařilo, vždy se objeví hláška o nedostupných serverech v průběhu stahování. Navíc jsem před hraním musel celého klienta GfWL aktualizovat stažením dalších dat z internetu, pak si ještě pro zobrazení obsahu Marketplace manuálně najít a postahovat jeden hotfix operačního systému a až potom jsem mohl konečně hrát. I když samotná instalace hry proběhne rychle, následné patálie s klientem GfWL jsou dost zdržující. Trochu mě dále mrzí, že v menu hry nefunguje myš, jen klávesnice, popř. joypad, jenž si hra samozřejmě automaticky namapuje a o nic se nemusíte starat.

Lancia Fulvia HF jede keňskou Safari rally

Pro testování chodu hry má PC verze vestavěný benchmark, který náhodně spustí nějaký hromadný závod na jedno kolo a poté vypíše hodnoty FPS. Podle dříve vypuštěných doporučených hardwarových nároků jsem čekal jistou náročnost hry, ale byl jsem nakonec velmi překvapen, jak DiRT 3 skvěle chodí a jak je výborně optimalizovaný (mimo jiné podporuje i DirectX 11). Vyhulil jsem všechny volby na max., včetně toho nejkvalitnějšího vyhlazování a při rozlišení 1680×1050 mi benchmarky ukázaly minimální hodnotu FPS 50 a průměrnou 64 FPS, což jsou vskutku vynikající čísla! Konfiguraci mého kompu najdete v pravém menu nahoře.

Přitom hra samozřejmě vypadá o třídu lépe, než na konzolích, auta mají mnohem více drobných detailů, jako třeba lépe provedené mřížky chladičů, skrz něž je pěkně vidět do útrob vozu a výborná je i práce se světlem při závodech v podvečer, což je také o dost pohlednější, než na konzolích, kde na můj vkus hra nevypadá zcela dobře. Není také dost časté, aby režim rozdělené obrazovky přinesla i PC verze, ale DiRT 3 jej má, a použitelný je velmi dobře. Pouze může být problém vtěstnat dvě sedačky před monitor, což není tak jednoduché, jako se posadit ve dvou před televizi.

Pouze jsem  v tomto lokálním multiplayeru našel menší bug nebo problém, kdy pro opuštění závodu ve splitscreenu musejí z jízdy vyskočit oba piloti, nikoli jen jeden z nich, jak to bývá obvyklé. Nicméně když jeden řidič ze závodu odstoupí, tak ten druhý už to samé nemůže – ze závodu už napodruhé nijak odstoupit nelze. Tlačítko “Retire” je totiž u toho druhého jezdce zašedlé a nelze jej zmáčknout. Přitom jsem splitscreen zkoušel dříve i na xboxové verzi a tam jsem s oběma piloty mohl z probíhajícího závodu pohodlně odstoupit.

Každopádně musím říci, že stejně jako v případě dvojky je PC verze třetího dílu Dirta velice povedená a ze všech platforem jasně nejlepší. Kdyby to nekazil ten přiblblý klient GfWL, tak bych byl maximálně spokojen.

Oficiální www stránka DiRT 3 je zde.