Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Slovenské studio Cauldron z Bratislavy mám od dob jejich skvělé strategie Spellcross moc rád. Jejich v pořadí čtvrtou hrou byl Chaser, poměrně sebevědomý pokus o akční střílečku z první osoby, vystavěný na lehkém sci-fi příběhu. Chaser tak byla první hra studia, která běžela na vlastním enginu Cloak. Kvality tohoto jádra dokazuje i fakt, že za těch 13 let od vydání Chasera je titul bez jakýchkoli úprav v pohodě hratelný na dnešních počítačích se 64bitovými operačními systémy, včetně širokoúhlých rozlišení. Chaser kdysi vyšel jako DVD příloha Levelu číslo 119 a i dnes ho lze stále koupit např. na GOGu či Steamu jen za 5 eur.

Hlavní hrdina, který se přímo jmenuje John Chaser, pátrá po své zapomenuté identitě a během této doby samozřejmě vykosí vše, co mu přijde pod ruku. Je to totiž bývalý voják a tak nemá s podobnou prácičkou žádné problémy. I na dnešní dobu je Chaser velmi dlouhá hra, však 25 rozsáhlých misí zabere podle nastavené obtížnosti (3 předvolené bez možnosti pozdější změny) až 20 hodin. Mise jsou pak ještě rozkouskovány do 37 menších kapitolek, kam tvůrci řadí např. střihové scény. I mapy úrovní jsou poměrně rozlehlé, skoro bych řekl až zbytečně moc, protože v rámci jedné mise se skoro vždy jedná o jednoduše vystavěné a genericky podobné prostory interiérů i exteriérů, které i v rámci jedné úrovně mohou po čase začít nudit.

 

První mise na palubě orbitální stanice Majestic.

První mise na palubě orbitální stanice Majestic.

 

Už jen ta první mise v prostorách obří orbitální stanice HMS Majestic spočívá s dost stereotypním procházení stále stejných chodeb stanice, v nichž se neztratíte jen tím, že postup vpřed je veskrze lineární a hra vás mimo nalajnovanou cestu moc nikam nepustí. Ale v době vydáni hry si všichni pochvalovali, jak jsou úrovně příjemně velké a hra tak nabízí dlouhodobou hratelnost. Já už dnes ale preferuju spíše kratší, ale o to více intenzivnější a dramatičtější zážitky než zdlouhavé průchody stále stejnými prostorami dlouhé desítky minut. Však okolí je velmi jednoduché a střídmě zastavěné objekty, v tomto mi hra silně připomíná podobně graficky střídmý titul Urban Chaos.

Na obyčejnou střílečku bez možnosti krytí má ale Chaser velmi slušný příběh, podávaný hodně častými a dlouhými filmečky v enginu hry, což pro další hraní docela příjemně postrkává. Přitom má hra pouhých 1.4 GB instalačních dat na disku, čímž je při té slušné délce vidět, že data prostředí ve své jednoduchosti moc paměti nezabírají. Chasera si tak užijete i dnes, tedy pokud se vám to neustálé pobíhání stejnými prostorami na dlouhé hodiny neomrzí, protože chyb má hra jen pomálu. Občas se můžete zaseknout mezi překážkami tak, že vás z toho dostane jen nahrání poslední uložené pozice a trochu mrzí, že skrčení, jakožto jediné zdejší krytí, je vázáno pouze na trvalé držení tlačítka. Mezi postoji nelze jednoduše přepínat, jak to mám sám rád.

 

Průchod 6. misí ve vodárně

 

Velké bolení hlavy může přinést podivný koncept delšího skoku, kdy nestačí sprint + skok, nýbrž musíte vyrazit ze skrčení, jinak širší jámy nepřeskočíte! Internet je plný dotazů, kdy se hráči na prvním potřebném dlouhém skoku totálně zasekli, protože by nikdo nepředpokládal, že pro dlouhý skok musím napřed držet tlačítko pro skrčení. Ani s ním ovšem překonávání překážek není moc intuitivní, proto doporučuji kombinaci rychlého ukládání a nahrávání těsně před takovými pasážemi. Naštěstí jich není moc, takže se to dá přežít ve zdraví. Trochu mrzutá jsou také velmi častá slepá zákoutí. Každou chvíli v úrovni narazíte na chodby či odbočky, ale vždy to jsou jen slepé zacházky, kde ani nedostanete žádnou munici či lékárničku.

Možná škoda, protože zbraňový arsenál s celkem 23 kousky je více než slušný, stále se při hraní rozšiřuje a nechybí zde ani přepínání mezi různými režimy střelby či např. podvěšený granátomet. A zabití protivníci (jich je podle tvůrců 75 typů) tak pěkně kvílí, co na tom, že po chvíli každá oběť definitivně zmizí ze světa zemského. Chaser je tak i dnes solidní a dlouhou sci-fi střílečkou, kterou na rozdíl od dnešních jednohubek typu Call of Duty a Battlefieldu za večer rozhodně nedohrajete. Pro Cauldrony to byl další solidní zářez v jejich herním portfoliu. Navíc si můžete zdarma stáhnout demo s úvodním tutoriálem a kvartetem misí z kampaně (146 MB) a do hry existuje i čeština/slovenština.