Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Co čtu od vydání této hry, tak se z ní snad stal nepřítel českých hráčů č. 1. Skoro všechno je na třetí Mafii špatné: hlavní postava, město, obsah i grafika. Ale bezmála po čtyřiceti hodinách ve hře můžu s klidem prohlásit, že třetí Mafia není zdaleka takový odpad, jaký z ní české obecenstvo, jemuž zlí Amíci sáhli na domácí klenot, dělá. Převládá názor, že New Orleans jako herní New Bordeaux, nemá v mafiánské hře co dělat a že je škoda, že se hra již neodehrává v Itálii. Ale to je naprostý blud! Jak píšu zde, skutečné New Orleans je za oceánem zdaleka nejtypičtější a neproslulejší mafiánská víska na celém americkém kontinentu, protože právě italští přistěhovalci, z nichž se mafiáni rekrutovali, zcela poprvé připlouvali právě do tohoto přístavu.

Tolik zprofanované Chicago nebo New York se jako mafiánské lokace etablovaly mnohem později a tak je zasazení do New Orleansu myslím velmi trefné a zdařilé. Město a jeho bažinaté okolí je navíc nádherně a detailně provedené, však muselo dát obrovskou práci takové prostředí vymodelovat. Neváhal bych svět Mafie III postavit na piedestal k takovým velikánům, jako je Los Santos z Grand Theft Auto V či podobně obří mapy ze série Assassin’s Creed. Herní svět má rozlohu kolem 64 km², takže je opravdu rozlehlý a málokde zaznělo, že má jak dynamické počasí, tak i proměnlivou denní dobu. Ostatně z úplného spodního konce mapy v Bourbon Digs na horní oblast Lewis Springs s letištěm je to více než 8 km a dlouhé minuty jízdy.

Universum Mafie III je asi nejpovedenější částí celé hry, ale ukrutně mne mrzí, že v něm není, kromě hlavního příběhu, co dělat. Ohromně se divím, že si tvůrci dali s městem takovou práci, ale pořádně naplnit už jej nedokázali. Nyní by tak stačila ani ne poloviční rozloha, protože na předměstí se dostanete v kampani málokdy. Rozloha města je pro účely stávajícího stavu hry naprosto předimenzovaná. Úplně se nabízí inspirace sérií GTA. Místo otáčkoměru, jenž je k ničemu, dát autům palivoměr. Staré a laciné křápy by měly benzínu v nádrži málo, dražší zase více. Perfektně se dalo vyhrát se spotřebou, kterou by měly silné sporťáky vysokou, takže by zastávky na čerpacích stanicích hned dávaly smysl. Přitom první Mafia funkční pumpy má. Hned vedle se nabízejí autoservisy, jichž je po městě také přehršel. Což takhle zajet do jejich garáže a za drobný peníz při honičce s policií bleskově vyměnit značky nebo přelakovat kastli a opravit poškození?

 

 

Nápadů je fůra, takže léčení jedné či více částí zdraví v obchodech a restauracích, kupování aut v autobazarech a parádně by se také daly využít mnohé garážičky po městě, třeba jako místa, kde byste si mohli vybírat z ukradených vozů, jako to jde v Mafii II. Bohužel nic takového Mafia III neumí, což je ne velká, ale doslova obrovská škoda. Drilovat armádu grafiků a programátorů nad krásným a rozsáhlým městem a pak jej prakticky zahodit, to muselo dát šéfům v 2K pořádný kus práce! Přitom exteriéry i interiéry jsou znamenitě detailní, všude je plno bordelu, každá z celkových deseti čtvrtí je odlišná a graficky je prostředí nebetyčná paráda! Samozřejmě až na kostičkové nebe a až po odstranění toho strašlivého oparu/blooru/bloomu a šedivého tónu celé grafiky, což musel být další šílený nápad, za který bych nejradši někomu nafackoval.

Krásné provedení zase shazuje naprostá prázdnota zejména okrajových částí města. To se takhle vloupávám do dřevěných haciend v bažinách jižní čtvrti Bayou Fantom, kde v domech najdu rozjedenou pizzu, rozházené časáky, rozestlané kanape, chlast, cigára apod., ale nikdy již jejich obyvatele, i když je dobrá půlnoc. I v centru je obyvatel docela málo a navíc se postavy nepěkně opakují. Když míjíte v jedné ulici třikrát úplně ty stejné dvojičky pobudů (jeden afro, druhý kšiltovka), tak to nepůsobí moc dobře. Tvůrci zkrátka vytvořili na pohled krásný svět, který je ale prázdný a plytký bez nějakého valného využití. Vůbec stránka vedlejších misí ve hře vlastně ani neexistuje, pokud tedy nepočítám ten drobný balíček nepovinných úkolů v kampani. To je další trestuhodné opomenutí a plivnutí do tváře tvůrcům města jako takového.

Občas narazíte na zaparkovaný kamion i s odpojitelným návěsem. Co takhle vedlejší mise jako přeprava nákladů bez rozbití ála American Truck Simulator? Město má širokou síť železnic, tak proč tam nejezdí ani jeden vlak a lidé dokonce čekají na nádraží do konce svého života? Nabízela se vhodná alternativa hromadné dopravy s “Fast travel” přesuny vlakem či autobusem (kdyby tu byly), protože pár nádraží a zastávek ve městě je. I ty taxíky jsou zhusta nevyužité. Jasně, sice by to asi bylo kritizováno jako vykrádání GTA mechanik, ale já bych něco takového naopak velmi ocenil, protože mi rve srdce, když si představím, co všechno mohlo jít ve městě dělat. Spokojen jsem naštěstí s vozovým parkem, i když mi tady chybí motocykly a klidně i vrtulníky. Aut je i s jedním předobjednávkovým DLC na 70 kusů, jsou sice nelicencovaná, ale všechna vymodelovaná dle reálných předloh. A z mého pohledu skvěle jezdí. Na simulační nastavení už je té přetáčivosti krapet moc, což mi vadí hlavně při honičkách s policíí, ale celkově je jízdní model inspirovaný Driverem výborný a s ruční brzdou velmi zábavný.

 

 

Podobně jako New Bordeaux se nadávek a pohrdání dočkal při oznámení i černošský hrdina Lincoln Clay. Jenže tvůrci chtěli do hry zakomponovat rasistickou náladu tehdejších Američanů, takže i v tomto vydím nového protagonistu jako logický krok, který mi vůbec nevadí, ba naopak. Lincolna jsem si docela oblíbil a spolu s přivětivým otcem Jamesem Ballardem a božím CIA chlapíkem Johnem Donovanem je považuji za výborně prokreslené postavy celé hry. Namakaný pořez Lincoln vlastně nemá výraznější protiváhu, snad až na těžce ozbrojená komanda, která na něj později vysílá hlavní záporák Sal Marcano. Ostatně všimli jste si, že přežijete první útok komanda a až poté se ve videu Marcano dozví, že je Lincoln stále naživu? Což o to, bitky a přestřelky má Mafia III hodně šťavnaté, krytí je dobře funkční, zbraní na 40 různých druhů, ale potvrzuji asi nejhorší stránku hry, že přestřelky opakujete stále a pořád celou kampaň do zemdlení.

Tak málo fantazie ohledně Lincolnovy pracovní náplně jsem věru nečekal. Drtivá většina z celkových asi 80 hlavních misí je stále to samé: někam dojet, vykosit nohsledy, zničit jejich kšeft a zabít či naverbovat jejich šéfa. A znovu a znovu a znovu. Ad absurdum je to v častých případech, kdy v jedné misi takto zlikvidujete v jednom skladišti jeden gang, abyste okamžitě v té následující úrovni jeli znovu na to samé místo a zde jen pár minut po minulé likvidaci zase absolvovali stejnou přestřelku, pouze s jiným šéfíkem na konci! Tady to vypadá, že místa úkolů vymýšlel nějaký automat a ne lidská bytost, protože větší absurditu jsem dlouho neviděl. To už jen mávám rukou nad chybějícími statistikami z hraní (kolik jsem toho pozabíjel, najezdil, kolik % mám splněno atd.) a nad trestuhodně opomíjenou možností si libovolnou misi znovu zopáknout. Na druhou stranu je fér přiznat, že ne všechny úkoly jsou nudné a stereotypní. Např. přestřelka v nočním a řádně hororovém Baronově sobotním zábavním parku v Delray Hollow, jenž je zatopený a opuštěný, byla fantastická, ale znovu si jí zahrát již nemůžu.

Zcela nelogicky je totiž cesta do parku již uzavřená. Tam, kde byl z vody žebřík, je nyní již jen plot. Nejlepší lokaci celého města a nejlepší misi tvůrci záhy neprodyšně uzavřou a dovolí jen jediný vstup? Není to moc velký přepych? Je to ostudná nedbalost, že žádná mise nejde znovu zopáknout, přitom obě starší Mafie to samozřejmě dovolují. Lincolna se tu vlastně každý bojí, protože celé skladiště nepřátel musí vykosit zcela sám, ale jakmile je vzduch čistý, tak na scénu přikvačí auta plná spřízněných gangsterů, kteří oblast převezmou. To si s protivníky fakt neporadí sami? Vlastně jediná věc, kterou ve městě můžete dělat mimo hlavní příběh, je dosti únavné hledání a sbírání předimenzovaného sběratelského matroše a pojistek. Po městě je rozházeno dohromady 214 časáků Playboy, Hot Rod, Repent, komoušských plakátů a Vargasových obrazů + 95 rozvodných skříní. Do nich vkládáte pojistky, jež se ve stovkách válejí skoro na každém rohu, abyste odkryli místa sběratelského materiálu a gangsterů.

 

 

Pokud jedete jako já na 100% dokončení hry, je tato činnost posléze již neskutečně stereotypní a zdlouhavá. I díky ní je Mafia III vlastně extrémně dlouhá hra, protože já mám odkrytou a vysmejčenou asi třetinu města, k tomu něco přes 20 hlavních misí, takže jsem zhruba ve čtvrtině celé kampaně a stejně již mám nahráno skoro 40 hodin. Jestli to takto půjde dál, tak mi důkladné vyčištění zabere snad hodin 100. Jestli mě ale něco motivuje, tak to jsou naprosto geniální videa s úžasnou mimikou tváří, která posouvají příběh vpřed mezi hlavními úkoly. Takto je Mafia III po malých dávkách velice zábavná a alespoň za ty peníze opravdu dlouho vydrží. Ano, nadávám na ní jak čertík, ale 40 hodin se od ní nemůžu odrthnout, to je paradox, co?  Rozmanitost obsahu je sice nula nula nic, ale miluju auta té doby, obdivuji se krásnému městu, jezdím prozkoumávat vzdálené lokace a rád poslouchám parádní šedesátkový soundtrack, jenž ale snad až moc často opakuje ty samé skladby.

Samostatnou kapitolou je pak optimalizace na PC. Každý čekal opak, ale je pravdou, že technicky je PC verze ze všech tří nejslabší a nejvíce odbytá. Hra se i po dvou záplatách docela dost škube a trhá i na výkonných počítačích. A bez skvělého komunitního modu Mafia III Reshade, jenž opravuje grafický styl, je ukrutně hnusná a rozplizlá. Pamatuji, že když jsem ji poprvé spustil, tak jsem si myslel něco o poškozeném monitoru – ten zašedlý a bledý grafický styl se vůbec nepovedl. Nicméně se zmíněným fanouškovským patchem je grafika již dokonale čistá, ostrá, pastelově barevná a opravdu velmi pohledná. Hra v nitru vypadá nesmírně působivě, ale až pod tou oloupanou slupkou hnusných efektů, jichž jsem se velice rád zbavil.

 

Mafia III není takový šílený propadák, jak to na první pohled vypadá. Má jeden z největších, nejdetailnějších a nejkrásnějších herních světů, parádní vozový park, výtečnou hudbu a střihové scény, zábavné a brutální souboje, ale zase plytkou a stereotypní herní náplň, kvantum technických chyb a mrtvé prostředí bez využití. Rozhodně je to nejslabší díl celé trilogie, ale přitom stále také vizuálně krásná hra s dlouhou životností, jíž by nicméně slušel podstatně rozmanitější obsah. Prostě taková promarněná příležitost, řekl bych. Přitom Čechů na hře dělalo asi 130, včetně cca 70 lidí z domácí pobočky 2K a několika vedoucích programátorů v Hangar 13, takže je to z velké části stále naše česká hra. Ale rozhodující slovo měl evidentně někdo zcela jiný, jež se velkou měrou podepsal na tom rozpačitém přijetí kritikou i hráči.

 

Hodnocení GamesBlogu: 6/10