Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Šušká se, že inspirací tvůrcům ze studia Danger Close pro nový díl Medal of Honor, se stala úspěšná likvidace Usámy Bin Ládina v minulém roce. A to, protože ho sejmuli právě členové jednotky Tier 1, která hrála hlavní roli i v minulém restartu série. Pro mne je to docela překvapení, protože jsem měl za to, že na zavedenou konkurenci v podobě Call of Duty a Battlefieldu, poslední afghánský Medal of Honor neměl ani náhodou.

Ano, střílečka to vesměs povedená byla, ale kampaň i multiplayer mi osobně nic moc pamětihodného nedal, takže jsem hru šacoval na trochu lepší, než průměrnou střílečku. Pamatuji se, že mě docela překvapilo, že jsem hru na nejvyšší obtížnost kromě poslední mise dokončil naprosto v pohodě a s minimem úmrtí. Celková obtížnost se mi tehdá zdála prostě moc lehká a přizpůsobená začínajícím hráčům žánru FPS. Jenže prý se nakonec prodalo dobrých 6 milionů kusů, což mi na kvalitu MoH připadne jářku hodně. Takže se pak ani nedivím, když se už kutí další díl s Tier 1 hrdiny…

Je tak nabíledni, že nový MoH zřejmě vznikne jako herní pocta týmu 6 z Navy SEALs, tedy jednotky spadající pod Tier 1 operátory. Právě tento tým 2. května 2011 provedl perfektní operaci a v pákistánském Abbottabádu přímo v jeho domě zklikvidoval šéfa Al-Kajdy. Takže hra znovu nabídne výhradně mise podle skutečných událostí, podle skutečných operací americké armády v Afghánistánu, žádné smyšlené přelety celým světem jako v posledním Modern Warfare zde určitě nehrozí. Také tvůrcům nyní radí zhruba dvojnásobný počet nejen veteránů Tier 1, ale i nynějších členů, jejichž identita je samozřejmě pro zaměstnance studia skryta.

Hraní a prožitek má být ale mnohem emotivnější a osobnější, než tomu bylo v minulé hře. Americký Xbox Magazín sledoval přímo v kancelářích tvůrců v Los Angeles krátké neveřejné demo, které začínalo úvodem s prostou černou obrazovkou. Jeden z operátorů, jehož identita a lokace nebyly zatím známé, mluvil zřejmě po satelitním telefonu se svojí ženou ve státech. Z hlasu dívky bylo poznat, že má vojáka moc ráda a že se o něj velmi bojí. Aby ne, když příběh nastíní, že operátor je 300 dní v roce v akci daleko mimo domov, v očekávání stálé smrti a nebezpečí.

Evakuace na člunu po splnění úkolu na konci mise v zatopeném městě Isabela City

Voják nicméně stále v černé obrazovce konejší, že se jistě už brzo vrátí domů. Po dalším rozhovoru se zkroušenou ženou se obrazovka rozsvítila a objevil se volající. Jeho krycí jméno už znáte, Preacher je jeden z hrdinů minulé hry. Kromě něho se znovu objeví celá řádka známých jmen jako jsou Voodoo a Mother. Preacher se následně vydává do neklidných vod zatopeného města Isabela City na Filipínách, což je skutečná lokace. Preacherova jednotka se ve hře jmenuje Task Force Mako a kromě původního záměru akce, tedy pacifikace separatisty Abu Sayyafa, který ovládl město a osvobození jeho rukojmích, musí celý tým navíc zápasit s rozbouřeným vodním živlem a neustálým deštěm. Také Sayyaf je skutečná postava reálného světa.

Díky novému enginu Frostbite 2.0, jenž nahrazuje dvojici Unreal Engine / Frostbite 1.0 z minula, se tvůrci chtějí zamřit na tzv. mikrodestrukci. To znamená, že každá střela fyzicky způsobí menší animace, jako zvířený prach, poletující papíry a noviny, padající třísky, odražené jiskry a podobně. Prý to velmi rozšiřuje autentický zážitek ze hry. Ten možná zase trochu podkope automatické uzdravování v klidu, byť nacházené lékárničky podobně jako ve Far Cry 3 vrátí v cuku letu život okamžitě na plné uzdravení. A klíčové události bude nový Warfighter podávat s inspirací z Modern Warfare: typicky po vniknutí do místnosti s rukojmími se zpomalí čas a vy tam můžete rozdávat jeden headshot za druhým.

Demo pak po osvobození rukojmích vyvrcholilo odjezdem týmu na dvou nafukovacích člunech, přičemž se zmocníte jednoho přimontovaného kulometu a budete bránit vodní evakuaci před milicí na střechách. Když pak přivedete k výbuchu čerpací stanici, zdá se, že cesta k evakuační helikoptéře je již volná… Jenže Warfighter se chce předvést nejen jako akční střílečka, ale postaví vás před mnohem zásadnější otázky typu “Přežije rodina dlouhé odloučení manžela a otce bojujícího o půl světa dál?Nebo pro co vůbec vojáci bojují?

Vypadá to mnohem zajímavěji, než předešlé dějství, ale mám trochu obavy, aby spojení obyčejné FPS, u které se obyčejně nemusí moc přemýšlet a emočně zabarveného podtextu o úloze rodiny a státu, pak nepůsobilo jako pěst na oko. Samozřejmě nebude chybět ani multiplayer, jenž obohatí nejen Tier 1 postavy, ale také další speciální jednotky jako britští SAS, australští SASR, němečtí KSK a polští GROM. Je ale jasné, že kampaň v koopu hrát nepůjde, nicméně připravuje se alespoň samostatný kooperativní režim. Pro hardcore hráče se počítá s obtížnější formou multiplayeru ve stylu “jedna kulka + jeden zásah = okamžitá smrt”.

Abych řekl pravdu, tak hře moc nevěřím, minulý díl nebyl špatný, ale na vrchol žánru bych ho rozhodně nepasoval a mám pocit, že “dvojka” nebude o nic lepší. Alespoň prozatím na mne nijak zázračně rozhodně nepůsobí, což ale neznamená, že jí nedržím palce.

Medal of Honor: Warfighter vyjde 23.10.2012 a jeho oficiální stránka je zde.