Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Po Playstationovské verzi se mi dostala do rukou a do mechaniky i počítačová mutace další hry na motivy známého filmu. Jak už to v takových případech bývá, je Scarface multiplatformovou hrou. A jak už to v takových případech bývá, počítačový díl koláče to opět odnesl nejvíce. Jestli PS2 mutace vypadá ještě vcelku dobře, stejně jako Xboxová, počítačová hra pak přebrala prakticky stejnou grafiku. Úděsně hranaté modely, jednoduché textury a občasné kolísání framerate bych docela přežil bez újmy, ale naprosté ignorování i sebemenší optimalizace a přizpůsobení počítačovému ovládání mě dokáže dohnat k nepříčetnosti. Při prvním spuštění již překvapí absence “eskejpu” pro přerušení úvodních upoutávek. Zde je místo toho k mání méně zažitý enter.

No neva, pokračujeme dále. Proč po mě chce probůh hra kalibraci myši, když musím myšítkem pojezdit nejdříve na všechy strany a pak ještě zmáčknout několik kláves? Je to pro ověření ovládání a funkce myši, protože hra defaultně zavádí ovládání skrze joypad, převedený na klávesnici a myš! Zvolený způsob ovládání postav a kamery je také nešťastný. Myší se totiž ovládá náhled, a pohyb včetně otáčení klávesami WSAD. Je to nepohodlné, nota bene když se kamera zacílí na zvolený pohled až při stisknutí spouště zbraně. Alespoň že je tu možnost centralizace pohledu za Montanovy záda.

Toto nastavení se totiž skvěle hodí pro gamepad. Ovšem na mém analogovém ovladači byly defaultně přehozeny osy otáčení, takže u levé páčky to bylo v pořádku, ovšem u té pravé, ovládající právě natočení kamery, jsem vertikálním pohybem otáčel kameru ve vodorovné ose a naopak. I když je dovoleno změnit namapování tlačítek ovladače, definovat osy otáčení již nikoli. Tím je můj joypad s dvojicí analogů nepoužitelný.

Čím dál častěji tak docházím k poznání, že multiplatformovost v poslední době způsobuje jisté zakrnění herních technologií a prakticky přešlapování vývoje her na místě. Není totiž snad žádná víceplatformovka, která by v této oblasti přinesla něco opravdu nového, Jen totální zjednodušení všeho možného, aby rychlý port snad i na automatickou pračku vydělal co nejvíce peněz. A to je případ i Scarface. Kdyby alespoň na primární platformě, což je v tomto případě Playstation 2, hra byla pečlivě provedena. Ale místo toho se jedná sice o hodně zábavné dobrodružství, ale po technické stránce o naprostý podprůměr. Například aktuální hra Bully, postavená na starém enginu GTA San Andreas, je ošetřena daleko lépe a Scarface se jí nevyrovná ani v jediném aspektu. Scarface totiž zhruba v polovině své herní doby končí s dechem a nastupuje mírný stereotyp, ale u Bully se bavíte stále dál.

Zajímavé také je, že ač většina recenzentů hru vesměs pochválila, větší část diskutujících (a to i na zahraničních webech) hru kritizuje. Podobné to je i s Just Cause, která zase někomu padla do oka, ale jiní ji totálně zatracují. Řečeno s náhledem jsou obě hry solidně akční, dramatické a zábavné, ale s mnoha bugy a odfláklou technickou stránkou. Vždyť se jen stačí podívat do souboru Readme u Scarface, kolik problémů sami tvůrci popisují.

Oficiální www stránka Scarface hry je zde.