Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Syphon Filter banner

 

Fakt, že Metal Gear Solid je nejlepší akční hrou na první PlayStation (a podle mne i nejlepší PlayStation hrou vůbec), je neoddiskutovatelný. A v průběhu života první konzole od Sony se mu jen málo titulů dokázalo alespoň přiblížit. Tím nejlepším z nich je dle mého soudu akční taktická střílečka z pohledu 3. osoby Syphon Filter, jež vyšla rok následný po Metal Gearu, tedy v únoru 1999. Takže letos slaví kulaté dvacetileté jubileum. Syphon Filter našel svou inspiraci ve výtečné bondovce Golden Eye 007 pro Nintendo N64, která vyšla již o 2 léta dříve. Mimochodem, tato hra je dodnes brána jako nejlepší herní titul historie s Jamesem Bondem.

Je v tomto světle zajímavé, že tvůrci ze studia Eidetic, kteří Syphon Filter vyvíjeli, nakonec zvolili odlišnou kameru ze 3. osoby, protože Golden Eye 007 je střílečka z pohledu 1. osoby. Eidetic je možná málo známé studio, ale musí se mu nechat, že jako jedni z mála starých vývojářských domů z devadesátých let přežili až do dnešních dnů. Firma byla založena v roce 1993 ve městě Bend, jež leží v USA (stát Oregon), a právě velké úspěchy Syphon Filteru stály za pozdějším odkoupením ze strany Sony, pod jejímiž křídly v současné době studio tvoří PlayStation 4 exkluzivitu Days Gone jako SIE Bend Studio.

Přitom před Syphon Filterem neměli vývojáři prakticky vůbec žádné zkušenosti s tvorbou akčních 3D her z pohledu 3. osoby, jejichž vývoj je vždy náročnější než výroba titulu z 1. osoby. V roce 1996 se totiž uvedli dost strašlivou dětskou plošinovkou Bubsy 3D, kterou jim neprozřetelně vydal Accolade. Jenže šéfové Eideticu doslova ujížděli na Golden Eye a chtěli něco podobného hrozně rádi také udělat. V té době to s akčními hrami na PlayStation zkoušel kde kdo, ale nikdo pořádně neuspěl. Velkým oříškem totiž byla malá operační paměť konzole pouhé 2 MB, která nedovolovala operovat s širými výhledy.

 

Úvodní mise Georgia Street

Úvodní mise Georgia Street

 

Určitě si pamětníci mezi vámi vzpomenou na mlhu a černou tmu v lokacích většiny prvních her, protože konzole zkrátka neměla tolik výkonu, aby mohla být dohlednost delší. Nicméně jak tvůrci do software PlayStationu později pronikli, tyto umělé mantinely již nebyly tak okaté a dohlednost se v pozdějších titulech cca od roku 2000 viditelně prodloužila. Vývoj Syphon Filteru tak byl pro spíše nezkušené osazenstvo Eideticu šíleně náročný, mnohokráte se měnil scénář, mnohokráte se plno věcí zcela předělávalo a firma prakticky nestíhala žádné termíny.

Vydání se ujali v 989 Studios, protože tušili možný potenciál nové akční značky, po kterých byl v té době na konzolích docela velký hlad. Ostatně prvotní nápad i název hry vyšel právě ze dveří 989 Studios, kteří na něj najali volný Eidetic. Do té doby se v šuplíčku akčních her na PlayStationu objevila např. série Spec Ops, ale hlavně velmi sebevědomá Mission Impossible s částečnou licencí slavné filmové řady, ale ani jedna z těchto her se výrazněji neprosadila. A příběh, v němž hlavní roli hrál virus Syphon Filter, teroristické útoky na USA a tajná špionážní agentura, nebyl pro 989 Studios vůbec marný, a tak tento vydavatel trpělivě čekal a platil, hlavně abyste to kruci kluci už konečně dokončili!

Pro připomenutí, 989 Studios bylo založeno v Kalifornii v roce 1995 přímo Sony, jakožto její pobočka pro vývoj a produkování her z USA. Název podniku „989” značí číslo ulice, v níž si studio pronajalo své kanceláře. Sužovaný vývoj Syphon Filteru nakonec zabral skoro 4 roky, což na tehdejší zvyklosti byla fakt dlouhá doba, protože i větší tituly se v jedné či nejvýše dvou desítkách vývojářů běžně vyrobily za rok, nejvýše dva. Když nakonec 989 Studios Syphona v roce 1999 konečně pořádně vyzkoušeli a posléze vydali, byli nakonec velmi příjemně překvapeni tím, jak dobře technicky hra fungovala. V Eideticu se doslova překonali!

 

Šestá úroveň Expo Center Reception

Šestá úroveň Expo Center Reception

 

Ostatně v Eideticu nebyli žádní pišišvorové a tak se prostě učili za pochodu, do toho hráli podobné hry a snažili se z nich to dobré přenést i do Syphonu. Prvním majstrštykem hry byla skvělá hudba, pro níž Eidetic angažovali v té době už slibného herního skladatele Chucka Douda. Ten měl za sebou vřele přijatý soundtrack do Cool Boarders 3 a právě pracoval na mnoha zakázkách: 3Xtreme, Jet Moto 3 a Twisted Metal 4. Syphon Filter si přibral jako čtvrtou, takže měl co dělat. Jeho hudba se ale velmi povedla, přičemž ústřední téma v hlavním menu je dnes již ikonická skladba. Chuck Doud dnes v Sony dělá hudebního ředitele, tedy osobu, která má na starost kompletní tvorbu hudby. Pod jeho dohledem vznikla muzička z poslední doby např. pro Spidermana, poslední God of War či Uncharted 3: Drake’s Deception, takže se chlapák pěkně vypracoval a ví o čem je řeč (hudba).

Dalším převratným prvkem té doby je příkladná zničitelnost prostředí, zejména sklo a světla se parádně tříští, v tom druhém případě je „dálkové zhasínání světel” dokonce pevnou součástí designu úrovní a citelně vám může pomoci v postupu. Paměťové omezení konzole pak tvůrci vyřešili vpravdě šalamounsky: drtivá většina úrovní se odehrává v noci, za šera, za mlhy, za deště a v interiérech, takže Syphon Filter překvapil i svoji velmi solidní grafikou s částečně nemizejícími mrtvolami. Hra využívá perfektně fungující automatické zaměřování a taktický postup podporuje výklony zpoza překážek a možností pokleku.

Nicméně Syphon Filter je, i přes několik vyloženě plíživých úrovní, hlavně říznou akční hrou, která většinu problémů řeší buď vhodným krytím, nebo hbitým pohybem s kotouly, hlavně ale bleskovou muškou. Rozhodně to není žádná striktně kradmá hra jako Metal Gear Solid. Tvůrci z Eideticu samozřejmě později tušili, že několik měsíců po Metal Gearu to budou mít s další podobnou hrou těžké, protože zkrátka neměli tolik zkušeností jako jejich japonští kolegové z Konami. Vývoj Syphona ale začal ještě dříve, než se jeho tvůrci o Metal Gearu vůbec dozvěděli. Jejich výhodou ale byla prvotřídní podpora ze strany programátorů PlayStation, protože 989 Studios bylo dceřinou společností samotné Sony (SCEA).

 

Finální dvacátý level Missile Silo

Finální dvacátý level Missile Silo

 

A vývojáři dělali další bomby. Kupř. implementovali zásahové zóny na těla nepřátel(!), s vydatnou pomocí Sony dokonce zkrátili nahrávací časy tím, že se nová úroveň (hra má solidních 20 dlouhých misí ve 13 různých lokacích) přednačítala již při brífinku a videích, a myslelo se i na takové detaily, jako rozstřelitelné zámky. A to si uvědomte, že na hře pracovalo jen 18 vývojářů! Syphon Filter je tak i v dnešní optice docela dobře hratelný, problémem je snad jen přílišná temnota některých nočních úrovní, kde opravdu není vidět na krok. Když jsem nedávno Syphona znovu dohrál, musel jsem si občas opravdu vyhulit jas jak ve hře, tak dokonce i v televizi, jinak bych musel hrát prakticky poslepu.

A samozřejmě je Syphon na současné poměry vcelku obtížnou hrou, nicméně záchytné body jsou celkem husté, takže umírání není tak strašné. Analogové ovládání s podporou dvojitých vibrací Dualshocku je dostatečně přesné a zaměřování funguje spolehlivě, takže vás i dnes při hraní vlastně nic neobtěžuje. Možná až na tu kostičkovou grafiku, přirozeně… Není tedy divu, že hra dostávala výtečné recenze a dost často se objevuje v různých žebříčcích TOP her na první PlayStation. Však na MetaCritic má Syphon průměr 90/100.

Syphon Filter se výtečně prodával (hlavně ve Velké Británii, kde to byl obrovský hit) a tak 989 Studios hnedle u Eideticu objednalo rovnou další dvě pokračování, která vyšla v dalších dvou letech 2000 a 2001. Tvůrci už měli zkušenosti a použili také stejné jádro, takže vývoj těchto dílů se citelně zrychlil. I druhý a třetí díl nejsou vůbec špatné kousky, ale v následujících titulech řady už Eideticu pomalu docházel dech. Sony už značku vytěžovala jak mohla, a to se na kvalitě zákonitě muselo projevit, nicméně ani poslední Syphony vyloženě špatnými tituly rozhodně nejsou.

 

Celý průchod Syphon Filterem

 

Celkový účet do dneška zní na 7 her + jedna kompilace vydaných během deseti let (1999-2008), přičemž Syphon Filter se postupně objevil na všech PlayStation platformách té doby (PS1, PS2, PS3 a PSP, později v konverzích i na PS Vita). Možná škoda, že to dvacetileté jubileum není oslaveno třeba novým dílem, který bych klidně rád viděl, nicméně odkaz jedné z nejlepších akčních značek prvního PlayStationu už Syphonu nikdo neodpáře!